כך ארגונים צבאיים בעולם משתמשים ב-VR\AR להדרכות, לאימונים ושיפור יכולות טקטיות

with אין תגובות

הבהרה: סימולציות אימון והדרכה אינן משחקי מחשב! וכך גם סימולטורי הדרכה ב- VR/AR. במאמר זה נסקור כיצד צבאות, כוחות בטחון והצלה משתמשות במציאות מדומה (VR) ורבודה (AR) לאימונים והדרכות בצי המלכותי הבריטי, הנחתים האמריקני (מארינס), ועוד גופים בעולם.

הרקע והזווית האישית שלי

במבט לאחור על השירות הצבאי שלי בצה”ל, למרות שבהתחלה שירתתי בבסיס הנדסה קרבית איי שם בדרום הארץ וקרוב לאילת. מהר מאד, לאחר נפילת הפרופיל הצבאי שלי, המזל האיר לי פנים ובשל הרקע שלי בעיצוב ופיתוח אתרים ואפליקציות עוד לפני הצבא, שלחו אותי למבחנים ומיונים ביחידות טכנולוגיות (שמאד רציתי לפני הגיוס אך הפרופיל הגבוה לא איפשר לי) ולאחר שעברתי גם את האתגר הזה, אכן קיבלתי שיבוץ מחדש בחיל הקשר ואגף התקשוב. ולאחר כמה חודשים, יצרה איתי קשר קצינה צעירה ושאפתנית שהובילה מדור טכנולוגי מלא באנשים מוכשרים כולל אזרחים עובדי צה”ל מחברות טכנולוגיות חיצוניות, והיא שאלה האם אני מעוניין להצטרף אלייה במתן שירותי עיצוב, פיתוח, חדשנות, וייעוץ ליחידות ודרגים בצבא המעוניינים לפתח מערכות צבאיות מתקדמות ובטכנולוגיות חדשניות (כמו בסקטור הפרטי והאזרחי), כמובן שהסכמתי מיד מאחר ולא הייתי כ”כ מרוצה במדור אליו שובצתי בהתחלה. וכך יצאנו להרפתקה שבמובן מסויים גם שינתה את חיי.

ושם מצאתי את עצמי כבר מוביל את תחום עיצוב ה-UX / UI עבור יחידות טכנולוגיות רבות בחיל הירוק, זכיתי לעשות כמה וכמה פרויקטים ושת”פים גם מחוץ ליחידה שלי (ממר”ם, ממכ”א, 8200, וכו’). והייתה לי הזכות גם לעבוד, לייעץ ולהפגש עם קצינים בכירים שבעצם היו “הלקוחות האמיתיים” הראשונים שלי (עוד לפני שעברתי להייטק) ונתנו לי את ההזדמנות לאפיין עבורם מערכות ומוצרים שאפתניים וחדשניים. בעצם הפעם הראשונה שיצא לי לאפיין, לעצב, וגם לפתח מערכות פנים צבאיות לכוח אדם, לוגיסטיקה, רפואה, וכו’. אך מסיבות ברורות לא נרחיב כאן על כך (למרות שזה היה מזמן במונחים טכנולוגיים), אבל בואו נגיד שזה לא הסתכם רק במערכות מחשב גנריות, מסכי מגע (עוד לפני האייפון!), ושלל תחומים טכנולוגיים חדשניים ומלהיבים (גם אם לא הכל הבשיל בסוף), כי אפילו מצאתי אוזן קשבת לרעיונות מטורפים (שנתפסו אז כמד”ב) כמו צמיד GPS חכם או צ’יפ תת-עורי לאיתור חיילים אבודים בשטח ואף למניעת חטיפת חיילים (מסוג הדברים שנשארו בגדר רעיון \ קונספט בלבד אבל עדיין היה כיף לנסות).

וכמובן שמעת לעת תמיד שמחתי לבקר בקריה לאימוני המטווח התקופתי במקום המטווח בר”ג, בעיקר בגלל שהיה מדובר בזמנו בסימולטור ירי וירטואלי \ סינמטי, לא בדיוק VR, אבל נשק דמה עם רתע, ומסך IMAX ענק שעל גביו מטרות שמפתיעות אותך מכל עבר. לא פלא שנהנתי מהמטווח הזה יותר מירי במטווחים אמיתיים, למרות שאפילו בטירונות שלי אהבתי את ריח אבק השריפה והייתי קלע דיי טוב (אולי בזכות משחקי מחשב כמו עם Counter Strike שלפני הגיוס גם אני וכל חבריי חרשנו כמעט בכל ערב-לילה?). אבל בזמנו, בסביבות 2007 זה אפילו לא היה קרוב לחוויות הסוחפות שיש לנו כיום ב- VR… למרות שהסימולטור היה קרוב מספיק, עם מסך ענק ורובה M16 מבוסס לייזר. אז כן, זה היה אימרסיבי מספיק! ובגדול, השירות הצבאי שלי גרם לי לסיפוק אדיר, כי לעבוד עם אנשים מוכשרים, מפקדים וקצינים בכירים שלא שמים לך תקרת זכוכית, וטכנולוגיות חדישות גרמו לי לאהוב את צה”ל עוד יותר ולהעריך את רוח החדשנות והתעוזה של צה”ל. ולמרות שלא הייתי מוכן לשמוע הצעות להשאר בקבע (עוד לפני שידעתי שבמובן מסויים השירות שלי גם כך יסלול לי את מסלול הקריירה להייטק), עדיין נהנתי מכל רגע בשירות הצבאי שלי, לא פחות מהאתגרים והפינוקים שחוויתי בחברות הביג-טק הגדולות! כמובן שבחברות הביג-טק יש יתרון בכל הנוגע למעבדות חדשנות, האקאתונים (שהצוות שלי ואני ניצחנו לא פעם) ופרויקטים עתירי תקציב. לדוגמא משקפי ה-HoloLens שכ”כ התלהבתי לנסות כשהצטרפתי למיקרוסופט. על המשקפיים נרחיב טיפה בהמשך המאמר.

סימולטור אימון VR לכוחות הבטחון ברחבי העולם

כאמור, כיום סימולטורי ירי הם אפילו סוחפים יותר (ניסיתי לא מעט סימולטורי ירי VR). וזה לא נגמר רק בסימולטורים עבור יחידות צבאיות, כמובן שיש לא מעט סימולטורי אימון ייעודיים גם לכוחות המשטרה (ואפילו ללוחמי אש). היתרון הוא שאתה כבר לא מוגבל לנשק ספציפי אחד! כפי שאתם יכולים לראות בסרטון שהקלטתי וצירפתי מטה – יש כאן המוני נשקים, כולל אקדחים, רובי סער, רימונים ואפילו חומרי נפץ. וגם לאחר ההיכריות עם הנשקים ותפעולם, ניתן להיות בטוחים שהכל מתנהל בבטיחות, בלי שום סכנות, וטעויות. וכמובן שישנו חסכנון בעלויות התחמושת, בלאי הנשקים, וגם נסיעות למטווחים. והיתרון היותר משמעותי הוא שבתום כל סימולציה ניתן לעבור על הביצועים והאנליטיקות ולראות כיצד אפשר לשפר אותן בפעם הבאה עבור כל אינדיבידואל (חייל) ועבור כל הפלוגה \ יחידה כולה. לדוגמא – כך כוחות NATO וגם צבא בריטניה משתמשים ב-VR לאימונים, טקטיקה, ותרגול מהלכי לחימה בתנאי מעבדה. אגב, הם קראו לזה Fight Club מאת SAF-TAC, ומה יש לחיילים ולקצינים להגיד על זה? רק שבחים והתלהבות. ושימו לב שמלבד לשימוש במנועים הגרפיים של Unreal / Unity, הם גם אשכרה “משחקים” במשחקי טקטיקה דמויי קומנדוס (או אם תרצו רד-אלרט), ע”מ לפתח חשיבה פיקודית מחוץ לקופסה. וזו רק דוגמא קטנה לאיך אפשר לשפר יכולות ע”י הטמעת אימונים כאלו במנגוני בטחון וצבאות כיום. אבל מאחר ובמאמר זה אנו מתמקדים רק ב-VR\AR אז ולאלו מכם שניסו את PavlovVR או את Onward אז אתם בטח כבר שמים לב שברמה הגרפית, הפיסיקלית, והטקטית הסימולטורים הצבאיים מגיעים לרמה של כותרים בולטים שיצאו לאחרונה למשקפי VR. אז מה הפלא שאפילו חיילים ששירתו בצבא ארה”ב שנים, נהנים לנסות את הכותרים האלו עם אחיהם לנשק, ומבחינה טקטית גם גוברים על אחרים.

סרטון קצר שצילמתי ע”מ להדגים כמה זמין, זול, וקל להטמיע אימון במציאות מדומה כבר כעת. שימו לב שסימולטורים צבאיים מקצועיים כבר לא נופלים ברמה הגרפית שלהם בהשוואה ל-PavlovVR או Onward מאחר וכולם מפתחים במנועים הגרפיים של Unreal & Unity 3D.

מקרי שימוש ב- AR לחינוך, הכשרה, ואימויום בצבא

סימולטורי אימון אינם מוגבלים רק לטכנולוגיית VR (מציאות מדומה), ישנם גם מקרי שימוש נהדרים של AR (מציאות רבודה)! אתם בטח כבר יודעים שצבא ארה”ב מאמין בטכנולוגיית המציאות הרבודה, כמה מאמינים? עסקה בשווי 22 מיליארד דולר(!) עם מיקרוסופט! כן כן, אני רציני לגמרי! בתחילת השנה צבא ארה”ב חתם על חוזה בשווי של כמעט 22 מיליארד דולר עם מיקרוסופט. והם יספקו לצבא כ-120,000 משקפי HoloLens שהותאמו ופותחו ספציפית עבור החיילים, בשיתוף איתם, ובליווי צמוד של צוותי הפיתוח (מהנדסים ומעצבים) עם החיילים בשטח כדי להבין בדיוק את הצרכים והשימושים ע”מ לייצר משקפי AR\MR שישרתו את החייל בשטח וגם ישמרו על חייו (לדוגמא מניעת ירי דו”צ של פלוגה אחת בשנייה כאשר מכתרים כוח אויב שממקום בין 2 הפלוגות). אגב, עוד ב-2018 צבא ארה”ב קנה 100 אלף יחידות של משקפי ה-HoloLens של מיקרוסופט.

וכמובן שמיקרוסופט לא לבד! כפי שכתבתי במאמר שלי באנגלית וצרפתי גם סרטונים לדוגמא, יש עסקאות ושיתופי פעולה של ארגונים צבאיים אחרים גם עם חברות טכנולוגיה אחרות. אפילו מג’יק ליפ מספקת משקפי AR/MR לכוחות הצי האמריקאי. תארו לעצמכם כמה חשובים סימולטורי VR/AR בכל הנוגע לבטיחות! ראינו כל כך הרבה תאונות אימונים בצבא, ולא רק עם חיילים צעירים וחסרי ניסיון. לכן לא מפתיע שצבא ארה”ב, נאטו, ועוד ועוד מנגנוני בטחון וצבא עושים שימוש ב-VR ו-AR ע”מ להתאמן, להדריך, וכמובן גם ע”מ לשפר יכולות, כי סימולציות ב-VR כאמור מאפשרות כבר עכשיו לעשות ניתוח אנליטי של כל חייל וחיילת שהשתתפו בסימולציה, כדי להפיק מכך מסקנות ולאפשר לכל אחד ואחת להשתפר להבא, כפי שלא היה ניתן לעשות בדרכים מסורתיות. וזה עוד יילך וישתפר כי אט אט צצים עוד ועוד משקפי VR\AR עם חיישנים כמו ניטור דופק לב, קריאת גלי מוח בסיסיים (לא מחשבות), עקיבת עיניים, תווי פנים, ידיים, גוף, יציבה, ומאמץ. אז נותר רק לעקוב ולראות כיצד אימונים כאלו יובילו למקסימום שיפור ביצועים אצל כל חייל וחיילת, ע”י ניתוח החולשות והכשלים האינדיבדואליים שלהם, ע”מ לעזור להם לשפר ולהשתפר. ואם טכנולוגיה כזו נשמעת לכם קריפית, בטח תשמחו לקרוא על זה עוד קצת לקראת סוף המאמר הקודם שלי בנושא.

מקרי שימוש VR/AR לסימולטור טיסה והדרכה

אימוני VR/AR מיועדים לא רק לכוחות היבשה, גם חיל האוויר וחיל הים יכולים להשתמש בכך לאימונים מצילי חיים ומבלי להוציא מיליארדי דולרים! סימולטורי טיסה רבים לא קיימים למשקפי ה-Quest 2, אבל לאט לאט צצים יותר ויותר אפילו לשוק הצרכני ולאו דווקא צבאי, לדוגמא כיום אפשר אפילו לחבר משקפי VR לסימולטור הטיסה החדש של מיקרוסופט (אךךך, חבל שלא היו לי משקפי VR כשצברתי המוני שעות טיסה על סימולטורי טיסה כמו “כוכב כחול” הישראלי ושאר סימולטורי הטיסה עלייהם חרשתי כנער). ובאשר לסימולטורי טיסה מקצועיים יותר שמייועדים לחילות האוויר, כמובן שגם בהקשר זה חיל האוויר האמריקני ועוד צבאות בעולם מפתחות סימולטורי טיסה משלהן ולצרכיהן.

שימו לב טוב גם למה שאומר ד”ר דייויד וולס בסרטון: “כולנו גדלנו עם משחקי מחשב ולמדנו כישורים שונים, וזה כבר מוטמע בתרבות שלנו כך שאנו יושבים כאן בשת”פ של אנשי צבא עם חוקרים ואקדמאיים מאוניברסיטאות, וכולנו ביחד חברים ב’צוות אורלנדו’. וביחד אנו עובדים עם כל המומחים מהמגזר הציבורי והאוניברסיטאות כדי לבנות את הכלים והשירותים במטרה לשפר את הסימולציות המודרניות שאנו מפתחים יחד”.

ד”ר אליטה דוהאן מוסיפה: “טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה הן חשובות ביותר ומשפיעות על איך אנו מטמיעים חדשנות, וזה גם מדבר יותר לדור הצעיר, ובזמן שהטכנולוגיות מתקדמות במהרה, אנו לא יכולים להשאר מאחור”.

וגם קולונל רוברט ה. אפשטיין מוסיף ואומר: “זה קריטי! קריטי מאוד שנערך לעתיד הלוחמה האווירית , וכל דבר שאנו עושים כרגע הוא בכדי להפוך את האימונים שלנו למציאותיים כמעט כמו הקרבות העתידיים שנשתתף בהן ולא בצורה הארכאית של מלחמות האתמול. למדנו מההיסטוריה שיעור חשוב ובדרך הקשה ביותר ושאתה חייב להיות מוכן למה שיבוא הלאה, וזה מה שעולם הסימולציות מאפשר לנו לעשות”

אז אם עד כה חשבתם בהינף יד שמדובר בגימיק או סתם משחקים מטופשים, או למקרה שהייתה חסרה לכם זווית של אקדמאים רציניים בעלי תארים בשת”פ עם קצינים בכירים בצבא ארה”ב ובחיל האוויר המאיריקאי, הינה לכם. גם צבאות העולם בדרך אל ה-Metaverse…

בונוס: שימושים צבאיים עוזרים לשפר את הטכנולוגיה עבור כולנו

ללא ספק אימוץ ע”י צבאות יקפיץ גם את ההתפתחות הטכנולוגית בשוק הצרכני והתחום ה-AR\VR קדימה, כמו כל פיתוח ואימפלמנטציה צבאית שמחלחלת ומקדמת טכנולוגיות אזרחיות (האינטרנט לדוגמא). אגב לא רבים יודעים שטכנולוגיות מציאות רבודה היו קיימות כבר בצורה זו או אחרת אפילו משנות השבעים והשמונים, החל מקסדות של מסוקי אפצ’י ועד לקסדות מציאות רבודה מודרניות יותר כמו במטוסי האף 35.
אז לצה”ל שלנו כבר יש מטוסי אף-35 חדישים ואנו לא נדע איזה שיפורים ושינויים צה”ל עשה בהם (וטוב שכך), אבל ממה שידוע לנו מצבא ארה”ב שכן מפרסם על הטכנולוגיות בגרסה האמריקאית – הידעתם שקסדה אחת של המטוס המשוכלל הזה עולה כ-400 אלף דולר רק בגלל יכולות המציאות הרבודה שבו? ומבחינת חוויית המשתמש של הטייס, הוא מקבל תחושה שהוא מטיס מטוס שקוף, כי הקסדה מאפשרת לטייס לראות הכל מבעד למטוס, החל ממטוסים של שאר החברים בלהקה שאולי טסים מתחתיו, ועד לראיית הקרקע ומטרות בשטח (אפילו בלילה!). וכמובן שכמו כל טכנולוגיה צבאית, היא הייתה זמינה הרבה לפני שראינו משקפי / קסדות AR בשוק הצרכני. אז אם מיקרוסופט HoloLens ומג’יק ליפ נראו לכם יקרים (בסביבות ה3500$), תתנחמו בזה שלצבא זה עולה הרבה יותר… רק שכשטכנולוגיות כאלו מבשילות בשוק הצרכני, המחירים יורדים יותר ויותר בזמן שהטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר. כמו הג’יירוסקופ והGPS ושאר החיישנים שיש לנו בסמארטפון שלנו שהחלו כטכנולוגיות צבאיות, אבל כיום אנו לוקחים אותן כמובן מאליו וכלל לא זוכרים שזה נמצא אפילו בתוך סמארטפון בסיסי וזול.

אז מה הסיכוי שזה יאיץ ויוזיל את הטכנולוגיה הזו עבורנו הצרכנים? הרי כשצבא ארה”ב משלם 22 מיליארד דולר למיקרוסופט על שכלול משקפי HoloLens לשימושים צבאיים, זה WIN-WIN לצבא ולמגזר הטכנולוגי (ולנו הצרכנים). מכר שאהב את המאמר הקודם שלי באנגלית, שלח לי סקירה מעניינת של יוטיובר (שלא הכרתי לפני כן) שגם מדבר על המצב הנוכחי של HoloLens בצבא, שימושים אפשריים (בנוסף לאלו שציינתי במאמר) וגם חסרונות של הטכנולוגיה כרגע, חסרונות שלבטח יתשפרו כש”עכברי המעבדה” (הניסיינים \ בטא-טסטרים) הם חיילי צבא ארה”ב, וברצינות – הם משתמשים מאד רציניים עם פידבק כ”כ תובעני שכפי שסיפרתי לכם קודם לכן במאמר, הפיתוח ואפיון הפיצ’רים נעשה ממש בשטח איתם ולפעמים מייושם עוד באותו היום.

הסרטון מסקר פיצ’רים מעניינים ישירות ממובילי הפרויקט בצב”א ארה”ב. וגם מעביר ביקורת על כמה מעובדי מיקרוסופט וחברות טק שהתנגדו לעסקה עם צבא ארה”ב, אותו הצבא שגם שומר עלייהם – כישראלים שמשרתים בצה”ל, קצת קשה להבין זאת כשמדובר באמריקאים, אבל מי שחובב קצת גיאופוליטיקה או מכיר את הפילוג בפוליטיקה והחברה האמריקאית כיום, בטח לא יתפלא

עתיד החינוך, הדרכות, ואימונים הוא ב -VR\AR

יש לקוות שיותר ויותר ארגונים יישמו סימולטורי VR/AR להדרכה, חינוך והכשרה בכדי להציל חיי אדם, כולל ארגונים צבאיים כמו שעושים בצבא האמריקני, הבריטי, נאט”ו וכוחות בטחון ואכיפה אחרים בעולם. ובתקווה גם בצה”ל שלנו.
אגב, ככל הזכור לי מתקופתי במיקרוסופט, בזמנו צה”ל הזמין כמה יחידות HoloLens ע”מ לבחון את המשקפיים ושימושים אפשריים גם עבור צה”ל. אבל ככל הידוע לי לא משהו בהיקף של צבא ארה”ב. אם כי זה תמיד טוב לראות שגם צה”ל שלנו נשאר בחוד החנית הטכנולוגית. הינה דוגמא קטנה איך גם צה”ל משתמש במשקפי AR ובטכנולוגיות מתקדמות אחרות כדי להגן על ישראל. היו עוד כמה וכמה סיקורים תקשורתיים שראיתי בעבר על הניסויים במשקפי AR בצבא. ומכמה קולגות בתעשיות הבטחוניות הבנתי שיש גם התפתחויות מעניינות בתחומי ה-VR אבל אמנע מלכתוב על כך יותר ממה שכבר פורסם עד כה. ואם ידוע לכם על התפתחויות מעניינות, אשמח שתיצרו איתי קשר. משיחות שערכתי עם חברים ומכרים שעדיין בקבע או עובדים בתעשיות בטחוניות ראיתי שיש כמה וכמה פרויקטים מעניינים בתחום הזה גם בצה”ל, אבל בינתיים לא ברמה של מה שקורה בצבא ארה”ב לדוגמא. כמובן שאשמח לשמוע אם יש התפתחויות מעניינות (כמובן במסגרת הב”ש!). אבל עד אז, אני מקווה שהמאמר יגרום לכמה מקבלי החלטות לעשות צעדים בכיוון זה, אחרי הכל, יש לצבא ארה”ב וישראל שת”פ של אימונים, ציוד, וגם מחקר ופיתוח. אשמח לראות את מערכת ה-IVAS גם בצה”ל במהרה. ויותר מכל, לנסות ולהתנסות!

ומה בקשר לחיילים משוחררים הסובלים מפוסט טראומה PTSD? אז אם כבר מדברים על טכנולוגיות VR\AR בצבא, ישנם מקרי שימוש מדהימים ומבורכים עוד יותר של טיפול פסיכולוגי ב-VR עבור חיילים משוחררים הסובלים מפוסט טראומה .

עדכון מה-10/12/22:

בשנה שחלפה מאז כתיבת מאמר זה הוזמנתי לנסות כמה וכמה פיתוחים כחול-לבן בתחומי VR\AR. חלקם ע”י חבר’ה מוכשרים ויוצאי כוחות הבטחון שגם הקימו סטארטאפים בטחוניים בתחום, והייתה לי הזכות והכבוד להתנסות, לבחון (ואפילו להנות!) כמה פיתוחים מעניינים, על חלקם כבר פורסם בתקשורת ואפשר להגיד שהיפתוח של Oversight הישראלית הרשים אותי מאד מבחינת AR, וגם את הפיתוח של קומבטיקה הישראלית ב-VR עם סימולטור הלוחמה הטאקטית שלהם שמאד הרשים אותי (כאחד שחובב סימולטורי לוחמה ב-VR ומשתתף מדי פעם בתחרויות עם ווטראנים של צבא ארה”ב בריטניה, ובנות ברית אחרות במסרת Competitive Onward VR).

לסיכום

אני מקווה שאהבתם את המאמר, ואם יש שאלות או למקרה שאתם זקוקים לייעוץ \ עזרה בתחומי VR / AR, מוזמנים ליצור איתי קשר בשמחה.
מוזמנים גם לקרוא את המאמר הקודם באנגלית, אם כי הוא יותר קצר ומלא ביותר דוגמאות וסרטונים.

נ.ב. עובדה חביבה – תמונת השער בה השתמשתי עוצבה על ידי כשהייתי עדיין בצה”ל, היא נוצרה עבור משחק אסטרטגי-טקטי בהשרא קומנדוס, כסוג של משחק \ סימולטור אסטרטגיה שאני וחברי פיתחנו בזמננו הפנוי בימי השירות הצבאי. אז פשוט מצאתי את זה בגלריה של הבלוג והפורטפוליו שלי, תוך כדי שגללתי בגלרייה כדי לראות אם יש לי כמה תמונות צבאיות לשימוש כתמונת שער עבור הפוסט הזה, אז במקום שאשתמש בסתם תמונה גנרית מ-Unsplash.com , למה לא להשתמש בתמונה שעיצבתי עוד כשהייתי על מדים? 🙂

כל טוב ושמרו על עצמכם, בברכה,
אבי

Leave a Reply

*