ברוכים הבאים למטה-וורס, אז מה זה אומר בעצם, ומה ההבדלים בין AR, VR, ו-MR?

with אין תגובות

התרשמותי מהכנס של פייסבוק שכעת נקראת מטה:

  1. פייסבוק בונה מטהוורס בדיוק כמו בסרט Ready Player One.
  2. צוק רוצה (מאד) למצב את עצמו כאבי המטהוורס, כמו Halliday?!
  3. “בעתיד” זה המושג שנאמר הכי הרבה, כרגע הכל בגדר חזון.

    אבל לאט לאט זה מתחיל לקרות כי כאמור פייסבוק השקיעה ב-VR/AR השנה כ-10 מיליארד דולר! וצפויה להשקיע יותר בשנתיים הבאות. מה שכן, צוק כבר לא מזכיר רק “מפתחים” שיהיו שותפים ליצירת העתיד הזה, אלא גם “Creators”, כלומר אנשים יצירתיים משאר הדיסציפלינות והכישורים שיהיו חלק חשוב ביותר כדי ליצור אומנות, סקינים, פילטרים, משחקים, ואפילו עולמות ויקומים שלמים במטהוורס, וחשוב מכל – תוכן! צוקרברג טוען שהתוכן יהיה שייך ליוצרים ולמשתמשים, איך? נצטרך לראות.
    כמובן שסוגיית הפרטיות, וה-NFT (כמו במאמר שלי) הוזכרו גם ע”י צוק, אבל השאלה אם מישהו מסוגל בכלל לסמוך על המילים שלו עם כל הפרשיות שפוקדות את החברה הזו בנוגע לפרטיות והפרות של רגולציות. וכשהוא אומר “סטנדרט פתוח” אני רוצה להאמין לו, אבל לוקח את דבריו בעירבון מוגבל, בערך כמו שפת הגוף המלאכותית (והמבויימת) שלו בחדר הירוק.
    צוק הוא איש חזון ולמרות הפאשלות שלו, אני עדיין מעריך אותו ומוצא עצמי לא רק מבקר אותו, אלא גם מפרגן לו המון (למי שעוקב אחרי העמוד הציבורי שלי) ולדעתי החזון שלו טוב. אבל אם “כלכלת מטהוורס” תהיה בידי תאגיד כזה או אחר, אז פספסנו את ייעדי החזון. פוסט זה נכתב במקור בקבוצה שלי, לקריאת התגובות.
    מקווה ש-Boz יאזן אותו, לפחות כמו שפאלמר לאקי, מייסד Oculus היה מאזן אותו (אילו היה עדיין בחברה).
    הינה פוסט קצר שלי שכתבתי בנוגע לפרטיות, בעלות תוכן, וזכויות במטהוורס.

The differences between VR, AR, MR, and XR Slide By Avi Barel

זוהי הזדמנות להסביר קצת מה זה המטה-וורס הזה ומה ההבדלים בין AR\VR וכמובן MR:

לאור האירועים האחרונים של פייסבוק “מטה” (Meta), סוגיית ה-MetaVerse, והבלבול בין המושגים, השונים – הכנתי סרטון מקיף שמסביר גם על המטוורס, וגם על ההבדלים בין VR, AR, MR, וכמובן XR. זוהי הפעם הראשונה מזה 4 שנים שאני עצמי משתמש בשקפים שהכנתי במאמר שמסביר את ההבדלים בין ה”מציאויות” השונות. עד כה אוניברסיטאות אירופאיות, חברות, ובלוגרים ביקשו להשתמש בשקפים, אבל לראשונה כללתי אותם בסרטון משלי + הסבר *בעברית* על כל שקף ושקף!קצת על האסטרטגייה, החזון, ומה צוקרברג מנסה להשיג, כולל הסבר על האווטרים (שרבים סולדים מהם), הצצה לעתיד של זה, ועוד ועוד. מקווה שזה יעשה לכם סדר גם בסלט המושגים, וגם יבהיר קצת יותר למה המטהוורס זה לא רק VR, ומה היישומים שלו גם ב-AR, בחיי היום יום, וגם בעבודה.

סרטון מקיף שעשיתי על הנושא, מקווה שזה יעשה לכם סדר בדברים – הסבר ויזואלי על VR\AR\XR החל מדקה 06:06

ומה עם שאר התאגידים והחברות השונות?

אז אמנם עוד לא חלף לו שבוע מאז הכרזת פייסבוק \ מטה, והינה גם מיקרוסופט מצטרפת לחגיגת המטהוורס!
כפי שכתבתי השבוע, ההכרזה של פייסבוק הייתה יריית הפתיחה של המטהוורס! אז גם מיקרוסופט מצטרפת לחגיגה… אפקט מטהוורס? יאפ! גם מיקרוסופט Teams משתדרג ונערכת למטהוורס עם אווטארים לפגישות עבודה מבעד למסך.

אלכס קיפמן, האחראי על משקפי ה- HoloLens ועל XR&AI במיקרוסופט חווה את דעתו על המטהוורס של פייסבוק ועוקץ “אני רוצה מולטי מטווה-וורסים ולא אחד בשליטת חברה אחת.” וטוען שהמהלך של מיקרוסופט עם Microsoft Mesh ומשקפי ה-XR שלהם היו שם קודם. אבל גם מפרגן לחזון וטוען שזה בהחלט העתיד. וגם מציין שמיקרוסופט Teams זו התחלה טובה כי יש להם כבר מיליוני משתמשים בחברות אנטרפרייז.מצד שני, גם להם כרגע יש אווטארים מצועצעים וחסרי רגליים, ולא משהו שמתקרב לדמו שהם הראו בחזון של Microsoft Mesh. מה שכן, נראה שצוקרברג היה אמיץ מאד לעשות הכרזה שאפתנית כזו לפני כולם (מבלי להצטייר חייזר), אפילו שמיקרוסופט הובילה בתחום ה- XR כבר מ-2014 כשהכריזו על משקפי ההולולנס.אבל לצוק במילא לא היה מה להפסיד לדעתי, להמר All in על המטהוורס היה יכול בהחלט לייצג אותו כבדיחה מהלכת (ורבים אכן גיחכו, אבל הם לא באים מהתחום אז שיגחכו כמה שבא להם), אבל נראה שהמהלך של צוקרברג השתלם כי הינה עוד ועוד בכירים וחברות מצטרפות בגלוי למהלך (למרות האגו שכל אחד מושך לכיוון שלו).וגם לפייסבוק כמו לצוק לא היה מה להפסיד, גם ככה מבחינת PR זהו לא תור הזהב שלהם לאור כל החשיפות על מחדלי הפרטיות והתנהלות פנימית. אבל נראה שהשתלם לצוק ולפייסבוק, כי מטה באמת פונה לאופק אחר עם חזון אחר. כמובן שימים יגידו האם המדיניות תשתנה או שזו אותה גברת בשינוי אדרת.כך או כך, כפי שאמרתי בסרטון הסיכום שלי אתמול, יריית הפתיחה ניתנה וזה העתיד!

חזון ה-MetaVerse עפ”י מיקרוסופט, מופנה בעיקר לסקפטיים והציניקנים (כלשונם). וגם מיקרוסופט אומרים את מה שכתבתי כאן על האווטארים, אל תתנו לזה להטעות אתכם!

והקטע של סאטיה נאדלה, מנכ”ל מיקרוסופט בסוף הסרטון הזה מאוד חשוב, כגושפנקת הכשר לסוגיית המטהוורס. למרות שאני לא מת על האווטרים שלהם, וזה שכך הם מתכוונים לגייס עובדים ולערוך ראיונות עבודה עם האווטרים האלה, עדיין – מהחוויה האישית שלי בפגישות עבודה ב-VR, זה עדיף על ZOOM פי 1000 כי למרות האווטרים הקיצ’יים האלה, תחושת ה-Presense שלך עם אנשים אחרים באותו המרחב, היא ריאליסטית ומחברת יותר גם אם האחד בת”א והשני בקליפורניה. נעקוב לראות איך זה הולך להם, והאם בכלל קהל הייעד (HR) בארגונים ערוך לזה. כי כאחד שאוהב שפת גוף (ואני לא HR) לדעתי אין תחליף לראיון עבודה ב-4 עיניים. אבל נראה…

אגב, מפה לשם, גם נייקי הודיעה שהיא מצטרפת לחגיגה, וכבר עובדת על סוגיות המטהוורס

ובינתיים, קבלו הצצה לאווטרים הריאליסטיים שפייסבוק מפתחת כבר עכשיו ע”מ לאפשר לנו פגישות עבודה ריאליסטיות עם קולגות וחברים מעבר לים במשרד ייצוגי במטהוורס!

מה המצב בארץ ומה הלך הרוח והתגובות של אנשים בנוגע להכרזת מטה?

עברתי קצת על תגובות ל-Meta בקבוצות של מעצבים, מפתחים, ואפילו הייטקיסטים (לא מתחומי הXR!) ולרגע חששתי שהם עוד משתמשים בפקס. לגיטמי שמי שלא ניסה VR (או משקפי AR) מעולם לא יבין כלל מה הפוטנציאל של זה, אבל נשגב מבינתי איך אנשים מביעים דיעות ותגובות כ”כ נחרצות על משהו שהם מעולם לא ניסו. זה כמו שאחווה את דעתי על סרט שלא ראיתי ואגיד שהוא “גרוע”. בורות או יהירות? יכול להיות, אבל מזכיר יותר את הציניקנים שביקרו את המצאת הטלפון של בל, והמכונית של פורד בנוסח: “נצעק חזק יותר למרחק” \ “נקנה סוסים מהירים יותר”… כי במקרה זה, מדובר במדיום שחובה לחוות (ליטרלי), ובניגוד לטלויזיה, קולנוע, או קונסולת גיימינג – VR מסמלץ גם חושים וחוויות וגורם לך להרגיש במקום אחר, בגוף אחר, וזה לא משנה גילך, מינך, או מי אתה, לצד מחקרים על יישומים רפואיים (שיפור קוגנציה, יכולות תגובה, ואפילו טיפולים ותרפיות).אבל העיקר שמי שניסה את הקרטון (גוגל קארדבוארד) חושב שזה VR, מבלי לנסות את פריצות הדרך שהיו ב-6 השנים האחרונות, כמו Oculus Quest 2 שעולה כולה 300$.אגלה לכם סוד, כשאני לראשונה עיצבתי ופיתחתי ל-VR זה היה ב-2014-2015 וזה היה אכן ל-Google Cardboard והחוויה בהחלט הייתה עגומה, ואז גם אני כמו זקן טרחן תמיד קיטרגתי ואמרתי “VR זה חזון מפגר שהבטיחו לנו משנות ה80 ותמיד נכשל!” עד שחזרתי לנסות משקפיים בשנים האחרונות ודעתי השתנתה לטובה. אז לנסות קארקבורד או משקף טוב יותר באיזה כנס לא יאפשר לאף אחד לגבש דיעה, אולי שימוש של כמה פעמים עד שהמוח מתרגל. מעבר לזה, חבל על הזמן ועל הדיבורים.מרגיש שכאן בקבוצה, וגם בקבוצה האחות של VR.IL אנחנו משכנעים בעיקר את המשוכנעים. או שזה האלגוריתם של פייסבוק שלא חושף את התכנים לכל החברים, אלא לקומץ מהם, או שחבל על המאמצים שלנו. המעט שהתעניינו שלחו הודעות איפה אפשר להתחיל – אז כבר ב-Guides של הקבוצה תמצאו כמה אוצרות. ולכל השאר, שכן מתעניינים בתחום ועוקבים בחצי עין – יהיה נחמד אם תצטרפו לקבוצות כמו StartUX בפייסבוק ותשתפו תכנים מקבוצות אלו למען הפצת המודועת. כי אחרת חבל שנשים פול גז בניוטרל. ואני לא אחד שנוהג לבקש לשתף.

🙂

קישור לדיון שהתפתח בעקבות הפוסט שלי ב-VR.IL על נתונים עדכניים של מצב ה-VR בעולם. רוב הנתונים מארה”ב, אבל נקווה ש-META תתחיל לשחרר דוחות מסודרים בתום השנה

שונא להגיד לפסימיסטיים “אמרתי לכם” אבל לפעמים זה מתבקש

מכר: “זה מד”ב אחי, לא יקרה גם בעוד 10 שנים! האינטרנט לא מהיר מספיק” וזאת למרות שהם אפילו לא ניסו את Google Stadia ואת Geforce Now שמאפשרים גיימינג בענן בסטרימינג שאפילו מ-VPN עבד לי מצויין בתקופת הסגרים. נשגב מבינתי מדוע אנשים אוהבים להפגין את בורותם (אפילו שהם עובדים בהייטק) מבלי שניסו שירותים או טכנולוגיות חדשות, אבל היי, מי אני שאחנך אותם? ולמרות שאני שונא להגיד בהתנשאות “אמרתי לכם” – אשתמש בציוץ של נטפליקס כדי להגיד “אמרנו לכם!” כי גם בנטפליקס זילזלו (למרות שזה הביזנס שלהם). איך אומרים? הציניקנים נובחים והשיירה עוברת.

ומה הקשר של זה לנושא המאמר? כי אנו ממשיכים לשאיפה הבאה של משחקי VR בסטרימינג – למי שאין מחשב עוצמתי מספיק או שה-Mac שלו לא מאפשר אינטרקציה עם VR (אפל ו-Steam דיי התגרשו), זה משהו שאני כן סקפטי לגביו כי בעידן בו יש כבר משקפי VR עם עדשות של 4K ו-8K לכל עין, הלייטנסי וקצב הריענון בסטרימינג הוא לא משהו. וכן, אני יודע שיש את פלוטו VR שכבר עושים את זה, אבל זה עדיין לא שם. אבל גם זה ישתנה בקרוב. רק שבקשר לזה לא אתיימר להגיד “אמרתי לכם”, אשמח שאחרים יגידו לי “אמרנו לך” בינתיים אני סקפטי!

ובשולי החדשות – מישהו בכלל זוכר שהייתה חברה כבר חברה בשם מטה?

מישהו בכלל זוכר שהרבה לפני שינוי השם של פייסבוק, הייתה חברה בשם Meta של מירון גריבץ הישראלי, שפיתחה לא רק משקפי AR, אלא גם כיוונה לחזון של מטהוורס? אירוני שלמרות הרקע הישראלי שלו, החברה לא זכתה לבדיחות נוסח “פייסבוק מתה” או “מתה”. אז גם למען הנוסטלגיה וגם כי זמן מה שלא שיתפתי את סרטון ה -TED שלהם כאן, הינה תזכורת מהעבר הלא רחוק (נוסטלגיה?).אגב המוצר שלהם, או לפחות שאריות ממנו עשו קאמבק לאחרונה בשם אחר – קמפ-פייר. זה כבר פחות רלוונטי לפוסט זה 🙂 כי כבר פרסמתי על זה בקבוצה בזמנו.

זהו בינתיים, אחלה יום וברוכים הבאים לממטהוורס 🙂

Leave a Reply

*