עיקרי כנס מטא 2022: שת”פ עם מיקרוסופט, משקפי MR, ופאנל מעצבים לצד המפתחים

with אין תגובות

אמנם הכנס של מטא קונקט 2022 לא היה מהפכני ומשמעותי כמו הכנס של 2021 שאותו סיקרתי בהרחבה כאן, אבל צוקרברג הצליח לחדש קצת ולהציג התקדמות בשנה זו וגם לגרום לכנס להרגיש כמה שיותר בוייב של אפל, בעיקר עם איך שהם דיברו על החשיבות של למזער את הטכנולוגיה של משקפי VR ו-AR, חשיבות עיצוב חוויות אימרסיביות ופשוטות עבור המשתמשים, וכמובן על עיצוב משקפיים יפים, קלים, ונוחים לעבודה ושימוש ממושך.
אמנם זה נראה כאילו צוקרברג מנסה להצדיק את מהלכיו בפני הדירקטוריון והמשקיעים, אבל אני אישית דווקא שבע רצון מכך שזה מקדם את תחום ה-VR\AR בכללי, וכל עוד ג’ון קארמק מייעץ לו ולמטא, אני רגוע ונראה שאנחנו בידיים טובות. מי שצפה בהרצאה של ג’ון יכול להבין למה. 

אך מן הסתם שהציבור הרחב וגם המשקיעים לא כולם מאמינים או מבינים את חזון ה”מטאוורס” או ה-XR, אבל נראה שרבים מתחילים להבין שזה העתיד, במיוחד כשמיקרוסופט חוברים למטא. חוץ מזה, זה לא משנה מה אחרים חושבים (בעיקר הציניקנים), משנה מה שקורה בפועל – אט אט כולם מבינים שמשקפי XR הם העתיד של עולם המחשוב והסמארטפונים (אגב, זו גם האסטרטגיה של אפל “להרוג את האייפון” כפי שצויין במצגת שדלפה מאפל)!

משקפי ה-Quest Pro

צוקרברג חשף את Meta Quest Pro  – משקפי VR (מציאות מדומה) עם יכולות MR (מציאות מעורבת) שנועדו לסביבת העבודה מקצועית. לי אישית זה לא חידש הרבה כי היו כבר המון הדלפות ואנליזות של יוטיוברים אמינים כמו בראדלי לינץ’, אבל עדיין נחמד לראות את המוצר הסופי וההכרזה הרשמית. מה גם שנראה שהמעבד שמגיע במשקפי הקווסט פרו יהיה קצת יותר עוצמתי ממעבד ה-XR2 שנמצא במשקפי הקווסט 2 (וגם אצל המתחרים) ונכון לעכשיו למטא בהחלט יש משקפי MR עם כוח העיבוד החזק ביותר בשוק. אז אולי זה קצת מצדיק את המחיר.

אפשר להזמין את המשקף החדש בהזמנה מוקדמת כבר כעת, והוא יהיה זמין מה-25 באוקטובר. האריזה תכלול את המשקף, שני בקרים, עטים (סטילוס למעצבים), חוסמי אור להשתקעות ב-VR, ועמדת הטענה, בעלות של 1,499$ (מחיר קצת מוגזם לדעתי, אבל מניח שארגונים ומשתמשי “פרו” יכולים להרשות לעצמם), מה גם שתג המחיר כנראה נועד להתחרות במשקפי MR דומים שאפל מפתחת ( Apple Reality Pro ע”פי ההדלפות) ויפנו לאותו השוק, רק  שאפל צפויה לכלול את שם את מעבדי ה-M2 העוצמתיים שלה ואולי להצדיק את המחיר).

אבל לדעתי האישית, יש כאן יתרון מסויים למטא ביחס לתחרות הנוכחית בתחום משקפי ה-AR\MR – כי יכולות ה-MR (בעצם AR דרך המצלמות הצבעוניות בחזית המשקף) של מטא מאפשרים למעצבים, מפתחים, ואנשים יצירתיים לפתח יכולות AR\MR באיכות גבוהה ועם שדה ראייה רחב יותר ממשקפי ה-MR של מיקרוסופט ומג’יק ליפ, ועדיין לצאת בזול מבחינת עלויות, כי משקפי מטא קווסט פרו עולים זול יותר מהמתחרות שהזכרתי, אצלן המחירים נעים בין 3500$ ל-5000$. 

כמובן שהמצב האידיאלי הוא משקפי AR דרך עדשה שקופה ולא משקפי AR\MR שהם בעצם משקפי VR שמשתמשים במצלמה מקדימה כדי להזרים ו”לתווך” לנו תמונה של המציאות שלפנינו דרך עדשות עם מסך על העיניים (מה שמכונה AR Passthrough) כדי להלביש עלייהן הולוגרמות וירטואליות, אבל בעוד עדשות AR שקופות הן ממש בחיתולים ועם שדה ראייה נמוך מאד (מניסיון אישי כאחד שניסה את כל משקפי ה-AR של המתחרות, גם מיקרוסופט HoloLens 2, וגם מג’יק ליפ ML2) לפחות במשקפי מטא שדה הראייה רחב, עם הולוגרמות ברורות, ויכול לתת למעצבים ומפתחים יכולות לפתח ממשקים, חוויות, אפליקציות, ותכנים של העתיד כבר עכשיו. אז אני לגמרי נרגש לגבי מה שהכלי (המשקף) הזה יאפשר לנו לעשות ולהוט לנסות בהקדם!

מטא קווסט פרו

שת”פ עם מיקרוסופט – WIN-WIN לשני הצדדים!

האמת שלא הופתעתי לראות את צוקרברג מארח את מנכ”ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה (גילוי נאות, עבדתי במיקרוסופט בתקופת משקפי ה-HoloLens הראשון), ואני יודע כמה AR\MR חשובים למיקרוסופט ולסאטיה אישית, בעיקר כשמדובר בצד הפרגמטי והתעשיות החשובות (צבא, רפואה, ארגוני אנטרפרייז וכו’), מה גם שלא הופתעתי לגבי השת”פ בין השניים, כי כבר בכנס של מיקרוסופט בשנה שעברה ראינו ניצנים של זה כשהם הציגו אוואטרים משלהם ל-TEAMS, וגם שידרו שהם הולכים לכיוון שמטא הולכת אליו בסביבת העבודה המרוחקת ובכדי לאפשר לאנשים לעבוד מכל מקום, גם אם הם מופיעים לפגישה כהולוגרמה או אוואטר (מצועצע בשלב זה).

בנוסף, עוד תחום שקרוב לליבי כאחד שעבד באחת מחטיבות הסייבר של מיקרוסופט – סאטיה הזכיר את סוגיית הסייבר, כי מאחר ומשקפי המטא קווסט פרו הם סוג של מחשב וישמשו ארגונים ככלי עבודה (ממש כמו מחשב), תהיה יכולת לחבר אותם ל-Active Directory הארגוני, וגם ל-Microsoft Intune כדי לאפשר עבודה בטוחה וניהול הרשאות אבטחה למשקפי ה-MR כמו כל מחשב או סמארטפון ארגוני. כמובן שגם יכולות Office 365 לצד Windows 365 מגיעות למשקפי הקווסט פרו, כך שנוכל לעבוד על מיקרוסופט אופיס או אפילו ווינדוס בלי שום מחשב או מסכים, רק ע”י הרכבת משקפי הקווסט פרו, ופיזור הולוגרמות של מסכי ענק מול העיניים שלנו, ולעינינו בלבד. כך שגם אם תעבדו מבית הקפה החביב עליכם, רק אתם תראו את המסכים באוויר מול עיניכם. בנוסף, גם יכולות הזרמת משחקים משירות הסטרימינג של מיקרוסופט יגיעו לקווסט, שזה בונוס נחמד. בגדול, אני סבור שמדובר במהלך אסטרטגי חכם ושלשתי החברות יצא מזה רק טוב. מה גם שמשקפי מטא לא מתחרים באלו של מיקרוסופט, אלא באים לצד זה.

שת”פ חשוב עם מיקרוסופט, עשוי להניב פרי לשני הצדדים (מזכיר את שת”פ מיקרוסופט ואפל בתחילת מהפכת המחשוב האישי – רק שהפעם מדובר במהפכת המחשוב הלביש והמרחבי).

במה למעצבים וקרייאיטורס ולא רק למפתחים

בנימה אישית כאיש UX ומעצב מוצר – שמחתי לשמוע לפני הכנס מהחברים ב-ShapesXR שהמנכ”לית שלהם, אינגה הולכת לדבר בכנס של מטא ולהציג את יכולות כלי העיצוב המרחבי שלהם (UX\UI for Spatial Design) ע”ג משקפי המטא קווסט פרו, וגם לשמוע מהמעצב הבכיר של החברה מדבר על היתרונות של עקיבת עיניים במשקף, לטובת User Testing בזמן אמת (או בהקלטה) כשמאפשרים ללקוחות או משתמשים לבחון פרוטוטייפ ב-VR או AR, מה שהולך לעשות מהפכה באיך שמעצבים ומאפיינים הולכים לבחון האם העיצוב שלהם עובד, עוד לפני שמעבירים את העיצוב לצוותי הפיתוח או משיקים פיצ’רים חדשים. ובכלל, שמחתי שהוקדשו סשנים שלמים למעצבים, על חשיבות ה-UX ה-UI, וכמובן גם יוזביליטי. היו גם המון טיפים למעצבים ומפתחים כדי לשפר ממשקי אדם-מכונה (HCI). לקטע עם אינגה אפשר להעביר לדקה: 11:35 כאן.

היו גם המון קייס-סטאדיז על נגישות, שיפור ממשקים ויכולות בזמן שימוש במשחקים ואפליקציות VR\AR, תוך שימוש ב-AI וכו’. לדוגמא – במשחקים וסימולטורי מלחמה (החביבים עליי מאד), אם למשתמש נגמרה המחסנית, כשהוא מוריד את היד מבלי להסתכל לאיזור המותן לשלוף מחסנית מהאפוד, קורה שלפעמים שולפים פנס או רימון בטעות, אז אחד המעצבים המליץ להשתמש ביכולות AI בסיסיות כדי לנתח מצבים כאלה ולגרום לאפליקציה להבין שאם המחסנית בנשק ריקה – אז כנראה שהמשתמש מנסה לשלוף מחסנית חדשה מהמותן ולא משהו אחר, אז הטיפ למפתחים הוא לעשות בדיוק את זה כדי לשרת את המשתמש במצבים נתונים.

כמובן שהציגו גם כלפים עיצוביים אחרים, כמו אלו שאני עצמי המלצתי עלייהם בכתבה שלי ב-Tech 12, כלי VR\AR כמו Gravity Sketch, Arkio, ShapesXR, Resolve, Nanome ועוד שלל כלי 3D שחברות גדולות ותעשיות שלמות (רכב, אופנה, מפעלים) משתמשות בהן כבר כעת כדי לעצב מוצרים בסביבה תלת ממדית מלאה, ולא דרך מסך שטוח. מה גם שסוף סוף מאפשרים למעצבים שלא יודעים לתכנת ליצור חוויות XR גם דרך SparkAR של מטא עבור משקפי ה-MR שלה. אז לצד כלים כמו ShapesXR שלא דורשים לדעת לתכנת, זה עוד בונוס נחמד.

קצת מהיכולות של ShapesXR ע”ג הקווסט פרו – מומלץ לצפות בהקלטה מהכנס לשאר התובנות

עוד דברים ששמחתי לראות בכנס

לסשן המפתחים לא נכנסתי השנה, למרות שאני אדם טכני מאד וגם מבין בקוד ועוקב אחר כל עדכון ב-SDK של מטא (בעיקר לעקיבת ידיים ושאר סוגיות ה-HCI), נלהבתי לראות שסוף סוף נותנים במה רצינית למעצבים בפריים-טיים של עולם הטכנולוגיה. זה היה בעיקר הפידבק שלי לחבריי במטא ישראל עוד מכנס “Metaverse Developer Community” הראשון בישראל, ושמחתי לגלות שהכנס הרביעי (לפני חודש) היה כולו עבור מעצבים וקרייאיטורס בישראל. שמח שהשתלם לי למשוך איתי לכל כנס עוד ועוד מכרים ומכרות מתחום העיצוב, כי בכנס הראשון היינו רק 2 מעצבים – מתניה מירז ואני. אז נחמד לראות שגם מטא הרשמית נוקטת בקו דומה.

בנוסף, נראה שצוקרברג השכיל שלא להזכיר את המושגים: בלוקצ’יין, קריפטו, וכמובן להתרחק כמו מאש מהמושג – NFT! אחרי שבכנס הקודם הזכיר זאת בהקשר של אולי פוטנציאל שעברה בהקשר של בעלות על פריטים וירטואליים במאטוורוס. מה שגרם מיד למחטף של המושג “מטאוורס” ע”י סקאמרים ונוכלים מעולם הקריפטו וניסיון לכרוך בין המטאוורס לכל מיני דברים שלא קשורים למטאוורס ולבלבל עוד יותר את האנשים לגבי המושג הזה. כפי שטענתי עוד בכנס הקודם – אין קשר בין המטאוורס למושגים האלו, ואין מה לכרוך ביניהם. אולי בעתיד כחלק מאפשרויות התשלום במטוורס, לצד מטבעות מסורתיים, יהיה גם אמצעי מבוסס בלוקצ’יין (כולל להוכחת בעלות) או כל טכנולוגיה מבוזרת אחרת, ואז בהחלט תהיה לטכנולוגיה מבוזרת זכות קיום בתוך המטאוורס. אבל עד אז יש עוד המון סוגיות טכנולוגיות לפתור, וחבל לבלבל את האנשים.

לסיכום (אגב נכחתי בכנס מבלי לטוס לשם)

היו עוד המון דברים שהרשימו אותי ובטח שכחתי, על חלקם כתבתי בלייב בזמן הכנס בעמוד הפייסבוק שלי (לאלו שעוקבים אחריי – ולמי שלא, מוזמנים!), וכפי שכתבתי – אני כ”כ שמח שג’ון קארמק שותף למטא ומייעץ להם, ההרצאה שלו בסוף הייתה מרתקת! רק קארמק יכול לדבר שעות על דברים טכניים וטכנולוגיים ולגרום לאנשים להקשיב בקשב (כמו בפודקאסט של לקס פרידמן בו הוא התארח ל-5 שעות!). יש בו משהו אותנטי, הוא מדבר בפתיחות גם על בעיות ודברים פנימיים, החלטות, וויכוחים, וסוגיות שצוקרברג לא ידבר עליהן. והוא גם זה שדוחף לפתיחות (לא רק עבור מפתחים) ולדעתי הוא נכס למטא! אם תשאלו אותי – כל ארגון וחברת ביג-טק צריכה ג’ון קארמק משלה, מלבד לזה שהרקע של הבחור מדהים, הוא באמת גאון טכנולוגי ואינטלקטואל יוצא דופן, וזאת למרות שבילדותי לא כ”כ גדלתי על יצירותיו (DOOM וכו’). ואפילו הוא דיבר על החשיבות שבעיצוב, הנדסת אנוש, וחוויית משתמש טובה, גם חשף כמה דברים (למי שיודע לקרוא בין המילים) על העתיד לבוא.

ומרוב שהוא דוחף את מטא לפתיחות (אגב משהו שגם צוקרברג אמר במהלך הכנס), הוא אפילו הפציר באנשים להריץ פקודות ADB על משקפי הקווסט (כי זה אנדרואיד) כדי לראות כמה טלמטריות ומידע נשלח למטא וכו’ (רק חבל שאי אפשר לבטל את זה כמו אצל אפל) ואני באמת רגוע כשאדם כזה נמצא שם במטא. לדעתי כל עוד הוא שם, אין לי בעיה להשתמש במשקפי מטא גם אם יש להם כרגע בין 4-10 מצלמות על המשקף והבקרים שרואים אתכם והמרחב שלכם. הוא גם ציין מקרים בהם הוא לא קיבל אור ירוק לפיצ’רים מסוימים מחששות של פרטיות. הוא דיבר גם על היתרון של ניתוק חשבון הפייסבוק ממשקפי הקווסט למרות המורכבות שהייתה להם, וכל זאת בכדי לאפשר למשתמשים לעבור לחשבון מטא (למרות שמבחינת פרטיות זה לא באמת כזה שינוי), ובגדול – גם אם אתם לא אנשים טכניים, תמיד מומלץ לשמוע מה שיש לג’ון לומר.

אגב, את ההכרזה הראשית בהתחלה ראיתי ביחד עם המון אנשים אחרים באולם הוירטואלי של מטא. זה עדיין לא מושלם, וגם בשנה שעברה היו קפיצות ובאגים, אבל זה הולך ומשתפר. ולמרות שזה עדיין לא פתוח רשמית לישראל, עדיין הייתה חוויה מיוחדת להיות נוכח שם באולם במטאוורס ובאמת ממחיש את הכוח של האימרסיביות ותחושת הנוכחות. משהו שבשיחת וידאו בחיים לא תקבלו. וכפי שניתן לראות בסרטון הקצר – האנשים שם סופר נחמדים, היי אפילו קיבלתי קפה מעובדת מטא נחמדה. 🙂

Leave a Reply

*