אז למי אנו חבים תודה על קלות השימוש הטכנולוגית

with אין תגובות

למקרה שתהיתם למי אנו חבים תודה על קלות השימוש הטכנולוגית שהתרגלנו אליה מאפל, ועוד חברות. אבל איפה זה התחיל בעצם?

רבים יגידו שלסטיב ג’ובס מאפל שהביא לנו את האייפון, האייפוד, ומחשבי המק.
חלק יגידו שלאדל גולדברג וצוותה מזירוקס שהביאו לנו את ממשק הסטאר והעכבר.
אבל כמה מכם שמעו על דגלאס אנגלברט (ממציא העכבר הראשון) וזה שהציג לראשונה ממשק גרפי ידידותי עוד בשנות ה-60 (!!!) במצגת שמכונה כבר שנים כ”אם כל המצגות”.

אמ”לק – הינה עיקר הדברים שהציג בגאונותו וצניעותו דאז: ממשק גרפי, שימוש בעכבר, עריכת מסמכים, רשתות תקשורת, ורשת מרוחקת (לימים האינטרנט).

 

ועוד היסטוריית UX/GUI קלה לקראת הסופ”ש:

תהיתם כאן מהיכן הגיעו “סל המחזור” וה-“אשפה” של מיקרוסופט ואפל למערכות ההפעלה שלהן? בטח לא תופתעו לגלות שכמו הרבה רעיונות אודות ממשק המשתמש הגרפי (GUI) שנמצאים בשימוש אפילו עד היום, הגיעו במקור עוד משנות ה-60, וגם זה כמובן מפרי מוחו של דגלאס אנגלברט…

כמובן שאח”כ אומצו ע”י זירוקס בממשק ה-STAR SYSTEM שלהם שלא קיבל אור ירוק מההנהלה הבכירה של זירוקס, ומי שהתאהב ב-GUI ו”גנב” אותו ועשה מזה נפלאות היה כמובן סטיב ג’ובס, כשחשף את מחשב המקינטוש של אפל כמה שנים לאחר מכן. וכמובן שעם הזמן גם “הועתק” ע”י ביל גייטס היישר לווינדוס.

לאחרונה ניתן לראות שהפיצ’ר ההיסטורי הזה הגיע גם למכשירי אנדרואיד שאט אט הופכים להיות מערכות הפעלה לכל דבר, אם לא דיי בזה ש”סל מחזור” נמצא ברוב סיירי הקבצים לאנדרואיד, שמתי לב שפאילו סמסונג הוסיפו אותו לסייר הקבצים המובנה שלהם בגרסת אנדרואיד פאי, וגם לאפליקציות ה-OneUI שלה, כמו גלריית התמונות, שאף מקפיצה מודאל אינפורמטיבי ע”מ להסביר למשתמשים מדוע מומלץ להפעיל את פיצ’ר סל המחזור ע”מ להמנע ממחיקת תמונות בטעות.

ויש כבר לא מעט ממשקי AR\MR שגם הם עושים שימוש בסוגי “סל מחזור” שונים ומשונים כדי לאפשר למשתמשים לשחזר מידע במקרה של מחיקה בטעות. אז למי שלא הכיר או שמע על דגלאס, אני ממליץ לצפות במה שמכונה “אם כל הדמואים” בו הוא הציג את כל יכולות העכבר והממשק הגרפי שפיתח עוד ב-1968!

 

ובהקשר דומה – הידעתם?
שווה לעיין באחד הפטנטים של אפל, פטנט שלא רק שחולל מהפכות, אלא גם “הועתק” (יותר לכיוון של השראה) כמעט בכל שאר מערכות ההפעלה, החל מגרסאות לינוקס מוצלחות, כלה בסמארטפונים (Palm Pre), ועד לאנדרואיד…

מה שמצחיק זה שהרעיון עצמו לא פותח באפל, אלא בחברה שייסד ג’ובס (NeXT) לאחר שפוטר מאפל. החברה ומערכת ההפעלה שלה (NextStep) נרכשו ע”י אפל והביאו לראשונה את ה-Dock המוכר כיום ל- Mac OS-X שהושקה עם מחשבי האיימק הראשונים עם חזרתו של ג’ובס לתפקיד המנכ”ל.

לפטנט: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser

 

 

 

Leave a Reply

*