ביום ראשון, ה-26.12.21, מטא (פייסבוק) ישראל ערכה במשרדיה בת”א את כנס קהילת מפתחי המטה-וורס הראשון שלה!
הכנס נערך בהמשך להכרזת מארק צוקרברג, מנכ”ל החברה, על שינוי תדמית החברה מפייסבוק ל-Meta באוקטובר האחרון. ובעקבות כך גם על שינוי הפוקוס והביזנס של החברה מרשתות חברתיות אל חזון המטה-וורס, והמציאות המדומה (VR) וכמובן המציאות הרבודה (AR). האולם היה מלא עד אפס מקום, האירוח היה נפלא (לא פחות מכנסים שנכחתי בהם בתקופת עבודתי במיקרוסופט, או כאורח בגוגל קמפוס וכו’), ומבחינתי היה מרתק ביותר, גם כי זהו הכנס הראשון שאני אישית נכחתי בו מאז פרוץ המגפה, וגם כי באמת ובכנות היה מעניין ומרתק לשמוע את החזון של בכירי החברה בארץ, בעיקר מעדי סופר-תאני, המנכ”לית בארץ.
לא רק עבור מפתחים, גם יוצרי תוכן ו-Creators נכחו!
הכנס אמנם היה תחת הכותרת Metaverse Developers אבל הוא ממש לא רק למפתחים! אלא גם לכל ויוצרי ה-MetaVerse, כלומר VR/AR/MR (או בהכללה – XR). ולמרות שהיינו שם רק 2 אנשי UX\UI (או במקרה שלנו Spatial Designers) מתניה מיירז, ואני… היו שם גם מנהלי מוצר, יוצרי תוכן, יוטיוברים, מנהלי קהילות, בלוגרים, אסטרטגים, ואנשים מדיסציפלינות שונות. המכנה המשותף לכולם הוא שהם חובבי VR\AR ומתעיינים בחזון המטהוורס מזה שנים. למען האמת היה לי כיף לפגוש את הקהילה כי חלקנו מכירים האחד את השני כבר מעל ל-4-5 שנים עוד מקבוצות פייסבוק וקהילות של חובבי מציאות רבודה כמו VR.IL, קהילות פיתוח כמו XR Devs IL, וכמובן קהילת מעצבי ה-XR והמטה-וורס, כמו StartUX.
* אגב, אם אתם עדיין מתבלבלים במושגים שהזכרתי, או מה זה בכלל XR, המאמר הקצר הבא יעשה לכם סדר אחת ולתמיד…
“הקהילה היא שלכם, ובשבילכם! אנו נשמח לתת יד ולעזור במה שצריך” – מטא ישראל
אמנם הכנס לא חידש לחלקנו הרבה, כי בכל אחת מהקהילות וקבוצות הפייסבוק שהזכרתי מעלה, כבר דיווחנו ושיתפנו כל פיפס של מידע וכל הכרזה קטנה על כל API או SDK חדש שמטא הכריזה, שיחררה, או עידכנה, ולמי שעוקב אחרי קצב העדכונים של מערכת ההפעלה של Oculus יכול להבין שהחברה רצינית, כי למרות שמערכת ההפעלה מבוססת אנדרואיד, מטא דואגת לעדכן אותה ע”ב חודשי(!). כך שזה מרשים לראות את המעורבות של מרכז הפיתוח הישראלי של Meta.
בנוסף, שמחתי לראות ולשמוע את דדי גדות, Director of Engineering של ה-Reality Labs של החברה בארץ. מעביר מצגת דיי אינפורמטיבית ומרחיב קצת יותר על החזון, הפיתוח, ופרויקטים שהם עובדים עלייהם (חלק מהדברים פורסמו לציבור, על חלק חתמנו NDA, כמו הדמו המגניב שהראו לנו שם). כך שגם הוא וגם שאר חברי הפאנל דיברו על זה, והכריזו בקול ברור שהם כאן כדי ליצור קהילת מטהוורס תחת כנפיה של מטא (פייסבוק) ובעצם לתת גב ולהושיט יד לכל הנפשות הפעולות מכלל הקהילות שבמילא היו קיימות כאן. ויותר מכך – להוטים לקדם את הנושא ואף למצב את ישראל בחזית. בתקווה שבנוסף להיותנו “אומת הסטארטאפ” והסייבר, ישראל תוביל גם בחזית של המטהוורס, כלומר – האינטרנט 3.0 והמחשוב המרחבי!
רף הכניסה של מפתחים לתחום הוא קל, זמין, ונוח כבר עכשיו
לאחר המצגת של דדי, עלה לבמה גל בראון, מפתח בכיר במטא ישראל שנכנס קצת יותר לעומק הדברים, כולל הסברים טכניים על ראיית מכונה, עקיבת ידיים, עקיבת מרחב ושימוש במצלמות המשקף ואלגוריתמי ראיית מכונה. כולל קצת פרמטרים בסיסיים ליוניטי (שהיא הסטנדרט בתעשיה בשביל לפתח למציאות מדומה ורבודה), כולל דוגמאות קוד בסיסי איך להפוך אפליקציית מציאות מדומה, לאפליקציית מציאות רבודה. לא משהו מורכב מדי אפילו בשבילי, כאחד שלא כתב קוד כבר כמה שנים, זה היה דיי פשוט לעשות את כל זה בעצמי כש- AR Pass-through mode יצא בגרסה ניסיונית רק עבור אלו מאיתנו שהפעילו את מצב המפתח במשקפי הקווסט 2. וכך בעצם הפכתי את חוויית ה-MRTK (שהיא בקוד פתוח) מחויית מציאות מדומה, לחויית מציאות רבודה באחד הסרטונים שלי לפני כמה חודשים במסגרת מחקרי UX\HCI שאני נוהג לערוך מעת לעת. ושוב, זה לא היה מורכב או מסובך מדי, ולדעתי כל מעצב או מנהל מוצר שלאו דווקא יודעים לתכנת, ידעו להסתדר עם יוניטי, וזה לא שחסר מדריכים וחומר לימוד בנושא, כולל סרטוני יוטיוב מפורטים.
רף הכניסה של מעצבים, מנהלי מוצר, וקרייאיטורס אחרים קצת פחות קליל. אבל גם אני כאן בשבילכם!
ואם אינכם יודעים לתכנת, אל חשש! תפסתי את גל לשיחה קצרה לאחר הרצאתו וסיפרתי לו שלא פעם אני נתקל בשאלות מצד מעצבים ומנהלי מוצר ששואלים איך אפשר להכנס לתחום מבלי לדעת לתכנת, כי גם במדריכים ובסדרת המאמרים שלי במגזין הפופולרי -UX Collective אני תמיד מציין שלמרות כלי ה-UX\UI השונים שסיקרתי והמלצתי עלייהם במהלך השנים (ShapesXR לדוגמא) אנחנו עדיין מוגבלים מבחינת החוויות שאנו יכולים ליצור מבלי לדעת לתכנת.
אז שאלתי את גל האם הם עובדים על כלים יותר פשוטים ונגישים ליוצרים שאינם באים מרקע של תכנות, כמו לדוגמא פלאגינים של ויזואל סקריפטינג ו-NoCode שזמינים ביוניטי. ומיד גל השיב שבעבור אנשי קרייאיטיב כאלו, יש את SparkAR. ושהיא כבר לא רק לפילטרים, אלא שכבר ניתן ליצור עימה חוויות AR דיי מעניינות.
ולמקרה שמטא כן תפתח כלים או יכולות שיפנו גם ליוצרים שאינם מתכנתים, הוא \ הם יעדכנו אותנו. אבל עד אז, כמו במאמריי ובסרטונים שהעלתי לערוץ היוטיוב של StartUX, מזכיר וממליץ שוב על כלים כמו ShapesXR, ZoE, Microsoft Maquette וכו’.
למצב את ישראל כמובילה גם בתחום המטהוורס, ה-VR\AR והמחשוב המרחבי
כשעדי סופר-תאני, מנכ”לית ומנהלת איזורית (GM) של מטא ישראל דיברה על כך בסוף דבריה, מבחינתי לשמוע אותה היה כמו מוזיקה לאוזניי! בעיקר משום שמזה שנים אני מוצא עצמי נקרא לדגל או מתנדב בין אם בלייעץ ליזמים, סטארטאפים, בארץ (וגם משלחות שאירחנו מחו”ל כדי להסביר את הצד היפה של ישראל כאומת הסטארטאפ ומעצמה טכנולוגית), ובין אם לייעץ ליזמים צעירים בערי פריפרייה ע”מ לקדם יזמות צעירה, וכמובן גם נהנתי לתרום את חלקי באקסלרטורים, האקאתונים, וחממות יזמות בחברות הביג-טק בהן עבדתי (סיסקו, מיקרוסופט, וכו’). כך אגב נחשפתי לראשונה למשקפי המציאות הרבודה והמועשרת (MR) של מיקרוסט HoloLens איי שם ב-2015 כשהצטרפתי לחברה, ולמרות שזו לא הייתה הפעם הראשונה שלי עם חוויות AR, כמובן שמיד התאהבתי מחדש בתחום ובפוטנצאיל של זה! אז מבחינתי דבריה של עדי על התמקדות במתן תמיכה לקהילה, ליזמים, או לאינדיבידואלים שרוצים ליצור ולפתח חוויות מטהוורס – זה בהחלט מבורך וצעד שעשוי להניב פרי ואולי אף למשוך טאלנטים צעירים לתחום זה (לי יש אחיין בן 13 שכבר יוצר דברים מעניינים ביוניטי). ונותר לי רק לתהות מה יקרה אם בעתיד יהיה למטא גם האב או מתחם (עם משקפי VR\AR) שיאפשר למפתחים, יזמים ויוצרים צעירים, להתנסות או ליצור חוויות לכך, אז זה יכול להיות נפלא…
התרשמותי האישית – החברים ממטא רציניים!
לאחר שיחה עם מנכ”לית מטא ישראל, עדי סופר-תאני, אני חייב להגיד שלא רק שהיא אשה מרשימה בנאומים, אלא שמשפת גופה, הבעותיה, וקולה ניכר שהיא באמת מתרגשת וגם באמת נחושה להפוך את ישראל ואומת הסטארטאפ, גם לחלוצה בתחום ה- Web3.0, והמחשוב המרחבי (XR), או בפשטות – המטהוורס!
אני אישית יצאתי אופטימי, כי גם אם כל מה שמטא תעשה זה לתמוך בקהילה תחת כנפייה, זה יהיה מעולה למינוף האקו-סיסטם של XR בארץ, ואם יהיו עוד כנסים, אירועים, האקאתונים, ואולי אף מנטורינג והדרכות (כי עד שזה יקרה באקדמיה זה עוד יקח זמן!) אזי שזה יהיה מעולה לקהילת המפתחים והיוצרים בארץ. וכמובן גם WIN-WIN עבור מטא (לגיטימי בהחלט). אז אני רוצה להגיד שוב, כל הכבוד למארגנים, וגם לליטל קיפרמן-וקנין ממרכז פרס לשלום וחדשנות, שגם איתה היה מרתק לשוחח. ובכלל, שמחתי לראות המון חברים, קולגות, מכרים ואנשים טובים מקהילות אלו סוף סוף במציאות, מקווה שנפגש בכנס הבא.
אז במאמר זה רציתי קצת לסכם ולכתוב על הכנס וחשיבותו עבור מפתחי ומעצבי המטהוורס. לכל שאר העדכונים, מאמרים, מדריכים, ושאר התכנים – מוזמנים ומוזמנות לקהילת: StartUX: Tech Designers – VR/AR/XR/AI.
ושוב, להתרשמותי אכן נראה שהסניף בישראל רציני סוף סוף בקידום הפיתוח והיכולות בארץ, כדי למקם את ישראל כמובילה בתעשיית ה-XR, ומתוכננים מפגשים נוספים ב-2022. נתראה!
עריכה: שם החברה שונה למטא, אבל אם נתקלתם במאמרים וידיעות בעברית במושגים מטאוורס \ מטהוורס \ מטה-וורס \ מטאברס אז כן, הכוונה ל-Metaverse רק שבעברית משום מה כולם כותבים אחרת. גם אני בהתחלה כתבתי “מטהוורס” ובסוף סגרתי על “מטאורוס” 🙂
4 Responses
Yuval Mantzur
כתבה מעולה!
Avi
תודה רבה יובל, איזה כיף לקרוא תגובה כזו 🙂
אבי
אכן מעניין. לא הייתי מודע למצב בכלל ופה בישראל בפרט.
Avi
תודה. אגב כבר היה כנס שני, מוזמן לעקוב בקהילת StartUX בפייסבוק ולהתעדכן לגבי כנסים שהם עורכים ומפרסמים (היום פרסמו לגבי כנס וירטואלי בחודש הבא).