איך לעצב ולפתח עבור משקפי Apple ועידן המחשוב המרחבי?

with אין תגובות

הפעם מאמר בעברית לטובת אנשי התעשייה בישראל, ובתקווה למצב את ישראל גם בחזית הזו. כי לי בעיקר חשוב שאומת הסטארטאפ והסייבר תוביל גם בתחומים של בינה מלאכותית (AI) ומחשוב מרחבי (XR), סוגייה שחבריי ואני קידמנו בפגישות עבודה עם בכירי תעשיית ה-XR בישראל, ונציגי אקדמיה וממשל במשרדי מטא.

מה קרה מאז הכרזת אפל? תעשיית הטכנולוגיה התרשמה ממשקפי ה- Vision Pro של אפל, העולם לא מפסיק לדבר על זה, המנייה עולה ושוברת שיאים (נכון 12/06/23), המשקיעים נותנים אמון, כתבי הטכנולוגיה שניסו את המשקף – מהללים, מעריצי אפל מתרגשים, חברות כמו דיסני ויביסופט טוענות שזה העתיד, והציבור הכללי מגלה לראשונה על המחשוב המרחבי (Spatial Computing) ובמפתיע תופס את משקפי ה-XR (כלומר VR/AR)  בצורה חיובית (ואל תקראו למשקפי אפל VR!). בעצם, מה שתמיד קורה לאחר ההכרזות של אפל על פלטפורמות חדשות. כי רק היא משנה סדרי עולם!

ומה קרה ברמה אישית? הלינקדאין שלי מתפוצץ, כמעט 1000 עוקבים חדשים בשבוע אחד(!), המון שאלות מצד מעצבי מוצר ואפילו מפתחים, פניות מצד אקדמיות, חברות וארגונים שחושבים להיכנס לתחומי המחשוב המרחבי ולא יודעים מהיכן להתחיל, והזמנות לדבר בפאנלים, סשנים, וסיעורי מוחות עם מרצים ומנהלי תחום עיצוב ה-XR בפקולטות וקורסים אונליין (ארחיב על זה בהמשך). תקופה מרגשת ומרעננת ללא ספק, גם ברמה האישית, אבל גם עבור עולם הטכנולוגיה. וגם עבור הקולגות שלי בארץ ובחו”ל שחווים את אותו הדבר כמוני.

אז בשביל לעשות קצת סדר ולתת מענה לשאלות שחוזרות על עצמן (לא רק איתי, אלא גם ממה ששאר הקולגות והחברים מעבר לים מספרים – כי גם הם נשאלים על כך המון), ערכתי רשימה שלדעתי תעזור לכם:

1. ב- 05/06 אפל הכריזה על המשקפיים שלה, אני ממליץ לצפות בהכרזה (רק ב-40 דקות של המשקפיים, כי לדעת הרוב, הקינוט על כל שאר מוצרי אפל היה משעמם ברמה שכמה ממשתתפי ה-Live Chat שערכתי בזמן ההכרזה, כמעט נרדמו). ואם אין לכם זמן, הינה סרטון מקוצר של אפל עם כל מה שחשוב לדעת על המשקף ב-10 דקות. יש גם סיכום שלי לאירוע, למי שרוצה לקרוא.

2. בשבוע שלפני ההכרזה פרסמתי מאמר חדש ב- UX Collective (וחמישי במספר) על “איך לעצב ל-XR”, אמנם טענתי בעבר שהנבואה ניתנה לשוטים, אבל מסתבר שכל מה שכתבתי במאמר הפך לרלוונטי מתמיד לאחר הכרזת אפל. בדגש על כלי הפרוטוטייפינג שהמלצתי עליו – Bezel.it, שגם מכריי בהנהלת בזל, כולל המנכ”ל הופתעו ותהרגשו כשאפל הכריזה בכנס המפתחים על תמיכה ב- WebXR בדפדפן.

3. מיד לאחר הכנס של אפל, הוזמנתי לפאנל עם מייסדי האקדמיה של XR Bootcamp, ועם אחד המעצבים הראשיים ב-Bezel, כדי לעזור ולייעץ להם בבניית הקורסים הבאים לעיצוב מרחבי (XR), ובכדי לתת השראה לסטודנטים שלהם. זאת בעקבות המאמר שלי והפרוטוטייפים  שהצגתי בו.

4. לאחר הכנס אפל המשיכה בסדרת הדרכות (בחינם) למפתחים ולמעצבים שרוצים ליצור אפליקציות, חוויות ותוכן למשקפי המחשוב המרחבי שלה, ואני כמבון צפיתי בזה וגמעתי בשקיקה כל מידע, ועל הדרך גם עידכנתי את הקהילה שלי, כולל מידע על נגישות ובעלי מוגבלויות.


סרטון ששווה זהב – עריכה שלי עם כל מה שחשוב בהדרכות של אפל למעצבים ומפתחים


5. לאחר שצפיתי ברוב הקורסים של אפל עבור עיצוב למחשוב מרחבי ו-XR, שמתי לב שיש עקרונות UX\UI שדיי חוזרים על עצמם גם במשקפי Vision Pro של אפל וגם בזו של משקפי ה-Meta Quest של מטא. ריכזתי את העקרונות הדומים כאן, כדי להקל על מעצבים ומפתחים המעוניינים לעצב ולפתח ל-2 הפלאטפורמות האלו. אגב, בטח לא תופתעו לגלות שעקרונות ה-UX של אפל דומים לעקרונות ה-UX שדיברתי עלייהם בהרחבה כבר בתחילת 2020. סרטון שלי על כך לקראת סוף המאמר.

6. לעוד מידע חשוב בנושא, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלי בחדשות Tech 12 שפורסם לפני שנה בדיוק. או את הגרסה הארוכה והייסודית יותר בבלוג שלי. ולעוד מאמרים ומדריכים (לא רק שלי) אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק של StartUX ע”מ להנות מהתכנים שריכזתי שם בצורה מסודרת.

7. עוד מעצבי UX\UI בכירים בעולם החלו להתעניין במשקפי אפל ו-XR, כמו LukeW שיודע לזהות מגמות, הוא היה Product Director בגוגל ומוכר בעיקר בשל ההרצאות שלו על UX/UI והחשיבות של זה בעולם הטכנולוגי. והוא לא מפסיק לדבר על משקפי אפל בלינקדאין, וכותב על זה מאמר עם מחשבותיו. וגם המעצב ומשפיען היוטיוב Malewicz נדבק בחיידק ה-XR, הבין את הפוטנציאל, וכבר הספיק לשחרר כמה סרטונים על כך.

8. לא רק מעצבים ומפתחים – אנו חיים בעידן הבינה המלאכותית (AI) אז כל אחד יכול לעצב ולפתח ל-XR! הינה יוצר מוכשר ומשפיען יוטיוב בתחומי VR\AR שלא יודע לעצב ולא לתכנת(!) אבל פיתח מבלי לכתוב שורת קוד אחת (בעזרת ChatGPT) ובנה את ממשק המשתמש החדש של אפל עבור משקפי ה-Quest Pro של מטא (כי רק להם יש עקיבת עיניים כמעט כמו במשקפי אפל) ושיחרר את זה לרשת כדי שכולנו נוכל לחוות איך מרגיש הממשק החדש של אפל, למרות שהוא יהיה זמין רק בתחילת 2024.

9. כמובן שגם מפתחים שניסו את המשקף לא נשארו אדישים, הינה אחד שממש נדהם ומדבר על החוויה, עקיבת הידיים, אוקלוז’ן (מיסוך של אלמנטים דיגיטליים מאחורי או לפני אלמנטים בעולם האמיתי, וכו’) ובכלל, אם אני צפיתי בסשנים של אפל למפתחים, אני ממליץ למפתחים לצפות בכל הסשנים, כולל אלו שנועדו למעצבים. ולא רק למפתחי אייפון, אנדרואיד, ומק.

אגב, בטח לא תופתעו לגלות שעקרונות ה-UX של אפל דומים לעקרונות ה-UX שדיברתי עליהם בהרחבה כבר בתחילת

זהו בגדול, אם יש לכם מה להוסיף, תגיבו ואשמח להוסיף. ואם אזכר בעוד נקודות שראויות לאזכור – אעדכן את המאמר הזה, אז מוזמנים לעקוב…
אם יש ביקוש למאמר נפרד שעושה סדר במושגים כמו “מחשוב מרחבי” (אגב עשיתי על זה סרטון בעברית לפני כ-3 שנים) לעומת “עיצוב מרחבי” או עוד מושגים כמו 3DOF מול 6DOF או מה זה בכלל FOV תגיבו ותייעדו אותי. לגבי ההסברים על ההבדלים בין VR/AR/MR ו-XR ממליץ לקרוא את המאמר שלי כאן.

Leave a Reply

*