נראה כי שנת 2019 תהיה כולה סביב פרטיות

with אין תגובות
האם שנת 2019 תהיה כולה סביב פרטיות

 

כבר כתבתי כאן רבות על כך שאפל היא החולצה בתחום, מאחר והיא איננה עושה כסף מהענן שלה או ממכירת מידע משתמשים, אבל נראה שאחרי כ”כ הרבה עקיצות שלה כלפי גוגל ופייסבוק, 2 האחרונות הרגישו צורך להקדיש חלק ניכר מהקינוט שלהן לסוגיית הפרטיות, הצפנה, ואפילו ניתוח AI על המכשיר עצמו מבלי לשלוח אותו לשרתי הענן העוצמתיים שלהן.
הינה תזכורת קלה מהקינוט של אפל בשנה שעברה ובו אפל עוקצת את גוגל – בזכות כוח העיבוד באייפונים החדשים, הרבה פונקציות שאפשריות באנדרואיד רק בזכות הענן, אפשריות באייפון בלי שימוש בענן ואפילו בלי אינטרנט. כמו זיהוי פרצופים באפליקציית התמונות, סיווגם לפי אירועים, ואפילו שיתוף תמונות מוצפן לחברים. וכל זה בזכות AI ולימוד מכונה ישירות על המכשיר. מגניב בטירוף!
אבל עכשיו, כפי שהציגה גוגל בגאווה בקינוט שלה השבוע – חלק מפונקציות ה-AI נעשו על מכשיר הפיקסל 3A החדש בזמן שהוא מוגדר למצב טיסה מבלי יכולת לתקשר עם הענן של גוגל.

מה שכן, שאר חברות הטכנולוגיה מפגרות אחרי אפל בתחום הזה, בעצם הן לא מפגרות אחריה, פשוט נוח להן לדבר על פרטיות ואבטחת מידע כמטבע לשון מבלי בעצם לעשות משהו בנידון, כי איך אומרים? בעידן שבו הכל הפך להיות מודל סאבסקריפשן, אפילו תוכנה (SaaS) שכל הזמן שולחת מידע על אופי \ צורת השימוש שלכם לענן של החברה, קל יותר לעשות שימוש במידע הזה שלנו ולסחור בו, מאשר לשנות מודל ולקדש פרטיות.

הצרה עם אותן החברות זה שהן גם גובות תשלום, וגם סוחרות במידע שלנו. כך שמה שניטען כלפי פייסבוק (כשאתה לא משלם על מוצר, אתה המוצר!) כבר לא נכון לגבי גוגל ואדובי, שבנוסף למוצרים והשירותים החינמיים שלהן, מציעות שירותי PRO ועדיין אוספות מידע עלינו, בנוסף לכספנו! האם אפל תוביל (שוב) את התעשייה מהאוזן ותעשה מהפכה? מאמין שכן, וכרגיל – עם הרבה הומור בפרסומות העוקצניות שלה

 

אגב, גם אצל אפל לא הכל ורוד…

בעיקר כשמדובר במערכת ההפעלה שלה למחשבי ה-MAC, הלא היא macOS החביבה עלינו. הינה הודעה שקיבלתי בזמן הפעלת מקבוק חדש. עושה רושם שאפל למדו קצת מגוגל ומיקרוסופט שבשנים האחרונות מרשות לעצמן לאסוף מידע כברירת מחדל. אז אפל מלכת הפרטיות? נו נו נו אפל! מעניין אתכם שיפור חוויית המשתמש או רק הצד שלכם? “עזור לאפל לשפר את המוצרים והשירותים ע”י שליחת מידע אוטומטי”.

אז החברה שפעם התהדרה בלכבד את פרטיות המשתמשים שלה שינתה כיוון עוד מימי macOS High Sierra ? כי כעת צריך להתאמץ ע”מ לעשות Opt-out משליחת המידע לאפל, וזה מוחבא תחת כפתור שבקושי רואים בזמן שרוב המשתמשים נרגשים להפעיל את המק החדש מבלי לשים לב בכלל…???? אבל לזכותה של אפל אפשר להגיד שהיא לפחות מאפשרת לבטל זאת לגמרי, בעוד אצל מיקרוסופט זה קצת אחרת, כלומר אי אפשר לבטל טלמטריות בכלל! אלא רק להעביר אותן ממצב של איסוף מלא, לאיסוף בסיסי. והינה הסבר מפי עובד מיקרוסופט (לשעבר) שכועס על המצב…????

גילוי נאות – גם אני עובד מיקרוסופט לשעבר, לי הסוגייה פחות מפריעה, מאחר ואני משתמש מק ותיק (מגיל 13) שגם במסגרת עבודתי במיקרוסופט המחשב הראשי שלי היה מק, ייאמר לזכותה של מיקרוסופט שבניגוד לימים של באלמר כמנכ”ל החברה (שאסר על שימוש במוצרי אפל בצורה גורפת) בעידן סאטיה החברה הפכה לדמוקרטית כך שנהנתי לעבוד בה גם כמשתמש אנדרואיד, מק, ואפילו לינוקס. טוב נו, כבר דיברנו על כך שמיקרוסופט אוהבת את לינוקס ואף מממנת אותה! זה לא מקרי שדווקא בתקופת עבודתי במיקרוסופט העברתי את רוב המחשבים שלי (בבית) ללינוקס, כי גם אפל החלה לאכזב קצת עם ליין המקבוקים החדש שלטעמי האישי פחות מוצלחים מהדגם האוהב עליי ביותר – Late 2015.

מה גם שהפצות לינוקס כמו Elementary OS ו-Ubuntu Mate הן כ”כ תפורות למשתמקי מק מאוכזבים שהפופולריות שלהן עולה כל פעם שאפל מפשלת קצת ומאכזבת את משתמשי המק. וכמובן שבלינוקס כמו בכל מוצר קוד פתוח, אין דבר כזה פגיעה בפרטיות, תנאי שימוש, או איסוף מידע מצד חברה כלשהי… מה שנקרא חופש, חירות, והכל בחינם, עם אבטחה מקסימלית, עידכוני מערכת כשהמשתמש בוחר מתי, וכמובן בלי שום צורך באנטי וירוס ושאר ירקות. ובניגוד למה שנהוג לחשוב, חוויית המשתמש (UX) בלינוקס היא כ”כ מדהימה שאתם חייבים לנסות את Elementary OS כדי להבין בעצכם. ושלא לדבר על כך שע”י הוספת תופסים פשוטים מחנות האפליקציות אתם יכולים לקסטם כל דבר כאוות נפשכם!

Leave a Reply

*