בואו נדבר על ממשקי מוח-מכונה וצ’יפ מושתל במוח!

with אין תגובות
לאחרונה, אילון מאסק חשף את השתל התת-מוחי של ניורלוינק, עלייה כתבתי בקצרה כאן בעבר. וגם בקבוצת StartUX בפייסבוק. כשמדובר ביזם הסדרתי והמיליארדר אילון מאסק, הוא כבר הוכיח שוב ושוב שאין דבר כזה “בלתי אפשרי”, עוד כשייסד 2 חברות שאפתניות כמו TESLA וכמובן- SpaceX.

אז הפעם עם חשיפת Neuralink וההתקדמות שלה, מה שמעניין אותי (ובטח גם את חלקכם) זה איך ניורולינק תשפיע על UX (חוויית המשתמש) בעיקר בכל הנוגע לעתיד המובייל, משקפי מציאות רבודה (AR / MR), ומחשוב לביש?
ומלבד לעובדה שמשקפי AR מאיימים להחליף את הסמארטפון שגם ככה מגיע לסוף חייו ומוכן לפנות את מקומו דבר הגדול הבא, עולה השאלה – האם ניורולינק יכולה להחליף את כולן ביחד, ואם כן – מה נראה, נחווה, ונרגיש?

1. זה ייתר את כל שכבות המידע ע”ג המציאות שלנו כסוג של AR אבל בלי צורך במשקפיים ועדשות מגע?

2. זה ייתר את הצורך בסמארטפונים, משקפיים, ומחשוב לביש וישדר את הכל מהצ’יפ ישירות למוחנו?

3. זה ייתר חליפות \ כפפות חישה ועדיין יאפשר לנו לראות, לשמוע ואף להרגיש מגע, ריח, וטעם?

בקצרה: כן, לשם הם מכוונים, אבל זה עדיין רחוק! אחד המדענים של ניורולינק מסביר בפרזנטציה כיצד הם מתכוונים לסמלץ את כל החושים שלנו דרך שבב ה-N1 המושתל שהם מציעים, כולל הצגת פיקסלים ויזואליים מהשבב המוחי ישירות ע”ג שדה הראייה שלנו, בלי צורך במשקפי AR וכד’. אבל כפי שניתן להבין, לא רק שזה רחוק, אלא שכרגע לאיש אין מושג איך זה באמת יראה, ירגיש ויהיה…

צפו בווידאו הקצר שהעלתי, ע”מ שכולנו נוכל להבין קצת יותר מה הפוטנציאל בשתל הזה וממשקי מוח-מכונה. מספיק לצפות ב-3 הדקות הראשונות. ולזכור שלמרות שכל זה עוד רחוק ועדיין בחיתולים, אני כרגיל מציע לעקוב אחרי זה, כמו כל שאר הטכנולוגיות המתפתחות שהזכרתי לאחרונה, כי למה לעצב ולפתח מוצרים לעולם הישן כאשר אפשר כבר לעצב חוויות עבור העולם החדש ולהיות בחזית…

So how does Neuralink affects UX, especially when it comes to Tactile-feedback, AR/MR, Mobile devices and wearables?Can it replace all of them? Yes, but not quite yet! Watch the video I trimmed for you in order to understand that, you can watch the first 3 minutes. Anyways, it's definitely something you should aim for, learn and follow! Because why design for the old world when you can design experiences for the new world…#tech #UX #UI #product #design #AR #MR #XR #VR #mobile #wearabales #neuralink #musk

Geplaatst door StartUX op Woensdag 17 juli 2019

 

מה זה ייתן לכם?

קצת קשה לתאר במילים איך חוויות כאלו עשויות להרגיש או להראות, כי האפליקציות והפוטנציאל לטכנולוגיה כאלו הוא אדיר! אבל בכל הקשור רק לחוויית הראייה ומה זה עשוי לתת לכל אחד ואחת מכם: הינה סרטון קונספט של יוצרים ישראליים מוכשרים שנותנים לכם טעימה קצרה לאיך חוויות AR עשויות להרגיש ואף להעצים אותנו, בין אם מדובר בעדשות מגע או צ’יפ מושתל במוח, הצגת שכבות של מידע ע”ג העולם האמיתי שלנו טומן בחובו יתרונות רבים! בעיקר ע”פי צורך או קונטקסט (תלוי מה אתם עושים). אבל כפי שתראו בסוף הסרטון, החסרונות והסיכונים בהחלט לא נשארים רק בגדר מד”ב, הרי שלחבר את המוח האנושי לשבב עם גישה לאינטרנט זה לא הדבר הכי בטוח בעולם, כי כידוע – כל דבר שמחובר לאינטרנט פריץ, כפי שהוכיחו האקרים סיניים שפרצו לרכבי טסלה של אילון מאסק והדגימו כיצד אפשר לגנוב את האוטו, להשתלט עליו, ואף לגרום לתאונה בעוד יש נוסעים ברכב. אז האם הייתם רוצים שישתלטו לכם על המוח?

קצת רקע על ניורולינק:

בשנים האחרונות מאסק ייסד לא מעט חברות בתחומי התחבורה, כמו  Hyperloop One ו-The Boring Company. ולאחר מכן גם את OpenAI שמפתחת AI בקוד פתוח (חלקית), ולכן עלה הצורך גם בלמצוא דרך שתאפשר לאנושות להתעלות על הבינה המלאכותית (AI) כדי שהאדם לא יהפוך לנחות ממנו. כך שמאסק מצא לנכון לקחת תחת כנפיו גם את ניורולינק שמפחת מששק-מוח-מכונה ואמורה לאפשר לנו להתמזג עם הבינה המלאכותית והרובוטים ובעצם להפוך לסוג של סייבורגים. וכל זה כאמור, כדי שבני האדם לא יהיו נחותים ביחס לרובוטים (מי שזז בכיסא באי נוחות, מוזמן לנטוש כבר כעת ????).

אז בין אם ניקח את חזונו של ריי קורצווייל שכעת עובד כעתידן הראשי של גוגל, ובין אם ניקח את חזונו של מאסק – שנייהם בעצם מדברים על סוגיות דומות ושואפים לפתור את אותם הדברים. כלומר חשיבה היברידית עם מוח שמקושר ללאוטוסטרדת המידע באינטרנט, ובהמשך גם אפשרות להעלות את התודעה (הנשמה) שלנו לענן לגבות אותה, ואף לשכפל \ להוריד אותה לגוף רובוטי \ מחשב או בעתיד אפילו לגוף ביולוגי (שכפול גנטי שלכם?) כל זה כמובן בגדר חזון רחוק ואף מד”ב… אבל אם תשאלו את קורצווייל, גם בגילו המופלג הוא נחוש שנוכל להשיג חיי נצח כבר בתקופת חיינו. וכן הוא אדם רציונלי מאד, לא איזה גיק מושפע מד”ב ומנותק מהמציאות.

אז איך זה עובד תכלס?

אכן, מסתבר שמדובר בפתרון פולשני הדורש ניתוח ע”מ להשתיל את הצ’יפ של Neuralink למוח. אגב, ע”מ לבצע את הניתוח המורכב, החברה פיתחה גם רובוט קטן שכל תכליתו זה לבצע השתלה מוצלחת במוח אנושי, ובאשר לצ’יפ? הוא קטנטן! וכן, זה נשמע קצת מפחיד, וממבט ראשון זה בטח לא נראה כמו משהו שמתאים ליזם החביב עלינו, אילון מאסק, בכל זאת, הברנש יצא כנגד גוגל ופייסבוק לא פעם ואפילו הקים את OpenAI כי הוא לא סומך על ה-AI של הענקיות (מי כן?) אבל היי, עדיף אותו מאשר גוגל, פייסבוק וחברותיהן (שגם מפתחות משהו דומה לניורולינק במעבדות החדשנות הסודיות שלהן).

חוץ מזה תזכרו דבר אחד, זה שמאסק אומר “זה יהיה וולונטרי ולא חובה” לא ממש מנחם, זה כמו שכיום סמארטפון הוא לא חובה אבל האם אתם רואים עצמכם מסתובבים בלי? הסמארטפון הפך אותנו ל סייבורגים לייט, צ’יפ תת מוחי בגודל כמה מילימטרים יהפוך אותנו לסייבורגים של ממש! הדבר יקנה לנו יכולות על אנושיות כבר בימי חיינו, אפילו גדולי הפרנואידים וחובבי הפרטיות יתקשו לסרב לזה.
טוב נו, עד שענקיות הטכנולוגיה יגלו דרכים חדשות לשאוב את המחשבות, התודעה, והאישיות שלנו, ע”מ “לגבות” לענן מבלי ידיעתכם כי הרי “זה פיצ’ר, לא באג”. ואח”כ עוד למכור הכל למפרסמים כדי להתאים לנו פרסומות למוצרים שאנו לא ממש צריכים…
ניורולינק טומנת בחובה פוטנציאל עצום לקדם את האנושות, הבנת המוח, שיקום של אנשים פגועי מוח (אלצהיימר וכד’) ואפילו החזרת שליטה מוטורית לאנשים נכים. רוב היתרונות והפוטנציאל עולים בינתיים על תרחישים קריפיים כמו שראינו ב-Black Mirror, אז אפילו אדם סקפטי כמוני בעד, וכשזה מגיע מאילון מאסק, אני בהחלט בעד!

 נשמע קריפי ומלחיץ? בהחלט!

גם אם זה נשמע לכם קצת כמו קשקוש זכותכם לחשוב כך! אבל זה גם שאפתני נורא כמו שמאסק הוכיח לא פעם. ואולי אפילו הסיכוי היחידי של האנושות לצלוח את הסכנות של ה-AI שכבר הפך למירוץ חימוש לא רק בין גוגל, מיקרוסופט, ואמזון, אלא אפילו בין ממשלות (ארה”ב מול סין ורוסיה). ואם תשאלו את ריי קורצוייל וחברו פרופ’ מיצ’יו קאקו – האנושות חייבת להגיע לשם ע”מ לשרוד. מה שהם מכנים סינגולריות וכמובן Type one civilization.

מאסק טוען שאם לא נעשה את הצעד הזה, ה-AI יתעלה עלינו ויהפוך אותנו לסוג של חיית מחמד ואולי אף נמלה נחותה (ביחס ל-AI), נו אתם יודעים,  כמו בכל התרחישים האפוקליפטיים שקראנו בספריו של אסימוב וצפינו גם בסרטי Terminator למינייהם…

האם אילון מאסק יציל את האנושות מעצמה? לא בטוח, אבל בינתיים הוא כבר מזמן עקף בסיבוב את ג’ובס, בזוס, גייטס וכל יזם שאפתני אחר שגדלנו עליו כמודלים לחיקוי.????‍????

קצת על ממשקי מוח-מכונה, חשיבה היברידית, וכמובן סייבורגים, מהרצאתו של ריי קורצווייל (העתידן של גוגל):

 

Leave a Reply

*