באז המטאוורס חלף, אבל XR כאן כדי להשאר!

with אין תגובות

מטא (פייסבוק) לא תעלם בגלל שהיא ‘מתאבדת’ על חזון המטאוורס, היא תעלם אם היא לא תתאבד על זה! אסביר:

אני לגמרי מסכים עם צוקרברג במאמר הזה, למרות שאני לא חסיד כזה גדול של המטאוורס ושל VR כפי שכתבתי רבות בעבר, כי אני יותר חסיד של שאר היישומים והפוטנציאל שמהפכת ה-AR תעשה בתחומים רבים כמו רפואה, צבא, הדרכה, חינוך, צרכנות, קניות, מפות, ניווט וכמובן המחשוב המרחבי בכלל.

למרות שאנשים שלא מבינים כלום בתחום ומצקצקים בציניות, מטא לא תפשוט את הרגל בגלל השקעת מיליארדי דולרים בחזון המטאוורס וה-XR, אלא שהיא תפשוט את הרגל אם היא לא תמשיך להשקיע בחזון המטאוורס, מסיבה פשוטה – צעירים כבר לא משתמשים בפייסבוק! ולטווך הארוך ההשקעה של צוקרברג ב-XR (או אם תרצו מילת באז – מטאוורס) תניב פרי וזה עוד ישתלם לה בענק!

למה? אני לא יועץ השקעות אבל בטכנולוגיה אני כן מבין דבר או שניים ועם מה שאני רואה, מטא מובילה את המהפכה הזו וגם חלוצה בה, אלא אם אפל תפתיע ותצליח לשחזר את רגעי האייפון עם משקפי XR משלה, כי בינתיים מי שקרובה לעשות זאת היא דווקא מטא.

ועוד סיבה שאני חושב כך – לאחרונה עברתי על כמות האפליקציות, משחקים והתכנים בחנות של הקווסט ואח”כ עברתי על כל רשימת האפליקציות בחנות ה’נסתרת’ של הקווסט – ה-AppLab עם אפליקציות בטא שמפתחים מתים לקבל אישור ממטא לכך שהאפליקציה שלהם תופיע גם בחנות הרגילה של קווסט, ונדהמתי מכמות האפליקציות. ומלבד זאת, מטא משקיעה סכומי עתק בתחום – ציטוט מעניין של צוקרברג בכתבה:

With Reality Labs, [we are] making a bet of spending $10 billion or $15 billion a year trying to help invent the next set of platforms. Some people might think it’s a good bet, some people might think it’s a bad bet. But at the end of the day, I don’t think that many people think we’re at risk of going out of business because of it

I want to live in a world where big companies use their resources to take big shots. Obviously, if people invest in our company, we want to be profitable for them. If employees join our company, I want to make sure that ends up being a good financial decision for them, too. But I also feel a responsibility to go for it. Use the position that we’re in to make some bets, and try to push forward in a way that other people might not


הסיבות שלדעתי התחום קרוב להתפוצץ

בגדול גם מבלי להתחבר לכל מה ש-Meta עושה, אני לגמרי מסכים עם חזונו של צוקרברג. וזה למה אני חושב שמטא כבר חוללה את מהפכת ה-XR:

כאמור, לאחרונה עברתי על כמות האפליקציות, משחקים והתכנים בחנות של הקווסט (כי חיפשתי משהו ספציפי) וכשלא מצאתי, אח”כ עברתי על כל רשימת האפליקציות בחנות ה’נסתרת’ של הקווסט – מה שמכונה “אפ-לאב”. וגיליתי שיש שם כבר רשימה של מאות ואולי אלפי אפליקציות שלקח לי כחצי שעה לגלול בה, וזה מטורף! וכל כמות האפליקציות האלו הן במצב ‘בטא’ שמפתחים מקווים לקבל אישור לכך שהאפליקציה שלהם תופיע גם בחנות הרגילה של הקווסט, באמת שאני מופתע מכמות האפליקציות שם, וזה מתחיל להזכיר לי את הבום שהיה קצת לאחר השקת חנות האפליקציות של אפל לאייפון!

מגמה שלדעתי עשויה להצביע לא רק על סימנים ראשונים של הפיכת המציאות המדומה למיינסטרים, אלא גם ממצבת את חברת מטא עם ידה על העליונה ביחס למיקרוסופט, אפל וגוגל (שגם מפתחות משקפיים משלהן בצורה חשאית, ותכלס נכנסו לתחום זה כבר לפני מטא ועדיין מנסות למצוא את הכיוון הנכון). שכיום מטא (פייסבוק) דיי מובילה על כל המתחרות, כי ב-2014 כשפייסבוק קנתה את חברת אוקולוס עם משקפי המציאות המדומה שלה, לא הבנתי כ”כ מה רשת חברתית צריכה משקפי מציאות מדומה, ועוד כשהם נכשלו בניסיון לייצר סמארטפון. אבל נראה שהחזון של צוקרברג היה ארוך טווח, או שהוא ידע לעשות פיבוט בזמן, ולעשות את הרה-אירגון כמו שצריך, או שבמזל כל הכוכבים הסתדרו לו… מניח שהיה לו חזון וגם קצת מזל.

מצחיק שדווקא בשנה שלפני כן, ב-2013 התלהבתי כ”כ ממשקפי הגוגל גלאס (למי שעוקב אחריי ואחרי האתר שלי כאן, בטח נתקלתם בכמה בלוג-פוסטים שלי על זה מאותה התקופה), שאגב, גוגל לא נכשלו כמו שרבים חושבים, הם פשוט עשו פיבוט ממוצר שהתיימר להיות צרכני, והעתיקו את המודל העסקי של מיקרוסופט עם משקפי ההולולנס שלה, כך שגם גוגל החלו לפנות למגזר המסחרי וחברות גדולות (אנטרפרייז) ושם דווקא הולך להם לא רע עם הגוגל גלאס 2, וכך עשו לאחרונה גם חברת מג’יק ליפ בהובלת המנכ”לית החדשה שלהם, עם משקפי ה-ML2 שלהם שבדומה למיקרוסופט אף החלו לפנות לארגונים צבאיים, בטחוניים, ורפואיים. כמובן שמבחינת הטכנולוגיה, מיקרוסופט ומג’יק ליפ מובילים על גוגל (שכעת עובדים על משקפי MR סודיים משלהם. אז איפה נהיה עוד שנה שנתיים? נחכה ונראה. 😏


דמואים מעולים של מטא כדי לקבל טעימה מהעתיד כבר עכשיו:

לדעתכם ה- wrist + full arm Occlusion ע”ג הגיטרה נראה לכם אמיתי? או CGI לצורך הדמו?
כי בסרטון של צוק יש רק עקיבה ומיסוך לידיים בלבד, כלומר הידיים האמיתיות ‘נחתכות’ מפרק כף היד והזרוע כולה וב’מגע’ עם הולוגרמות רק האצבעות וכף היד נשארות במיסוך (שימו לב בסרטון)…

אם הם עשו את זה גם לכל הזרוע והיד שלנו לא תחתך מעל לוח שחמט או דמקה, אז שאפו ענק למטא ולצוות ראיית המכונה שלהם! טוב, כפי ששמתם לב – צוקרברג לא חשף את המשקף אבל כן את החוויה. ולדעתי החוויה חשובה מהחומרה, כי במילא מדובר ב-MR Pass-Through, רק שהפעם בצבע. אז אם נמאס לכם מסרטוני שחור לבן שלי ושל יוצרים אחרים עם קווסט 2, כך כל החוויות שאנו יוצרים כרגע יראו על המשקף הבא.

אז מה ההבדל בין HoloLens ו-Magic Leap ל- Cambria? שדה הראיה כמובן – FOV. רחב יותר! וגם, ההולוגרמות לא יושפעו מתאורת שמש חזקה. ולמרות שזה לא AR/MR אמיתי בנוסח See-through, זה עדיין חשוב עבור מפתחים ומעצבים כדי ליצור את חוויות העתיד כבר עכשיו. עד שיהיו משקפי AR גם למטא…

האמת, רציתי לראות משהו רשמי ממטא. אחרי כל ההדלפות של איך המשקף נראה וגם החשיפות של היוטיובר בראדלי לינץ’, רציתי לראות קצת מידע רשמי ממטא על המשקף החדש. וגם אם לא רואים חומרה, זה עדיין מגניב. אבל בינתיים – לדעתי גם מטא וגם אפל ממהרות להוציא משקפי MR יחסית מלוטשים בשביל להביא אותן בראש ובראשונה למפתחים, מעצבים, ואנשים בתעשייה שיפתחו ויצרו את האפליקציות והחוויות למשקפי ה-AR ה”אמיתיים” ששתי החברות מתכננות לשחרר איי שם בעתיד הלא רחוק, כנראה 2024.

ככה שכשהן יתגברו על כל האתגרים הטכנולוגיים של לפתח משקפיים קלילים, מעוצבים, ובמראה של משקפיי שמש או ראייה רגילים (כדי שלא נתפדח בציבור ונרגיש כמו חייזרים פריקיים עם גאדג’ט ביזארי על הפנים), נקבל מוצר צרכני להמונים שכבר יהיה עבורו אקו-סיסטם שלם של אפליקציות וחוויות מציאות רבודה בזכות חלוצי התחום והמאמצים המוקדמים שרכשו את משקפי ה-MR של אפל ומטא למפתחים ויוצרים, כדי לפתח וליצור את כל זה מבעוד מועד. למעשה- חלקנו כבר עושים זאת עם הקווסט 2 כבר עכשיו, למרות שהמצלמות הן בשחור לבן, אבל כל חוויה או אפליקציה שכבר יצרנו לקווסט 2, ירוצו על קאמבריה במלוא הדרן ובצבע!

וקצת על המשקפיים של אפל.

השבוע דווח במגזין “בלומברג” שאפל נתנה לחברי הדירקטוריון שלה להתנסות במשקפי המציאות הרבודה שלהם, ובד”כ אפל חושפת את הפרויקטים החשאיים שלה לשאר הבכירים בחברה וגם לדירקטוריון רק כשהם נערכים להכריז עלייהם בכנסים הקרבים. כך היה גם עם האייפון הראשון, הפרויקט היה כ”כ חשאי וסודי שאפילו צוות החומרה לא ידע מה תהיה מערכת ההפעלה / התוכנה וכיצד יראה וירגיש הממשק.ומנגד, גם לצוות התוכנה, המהנדסים והמעצבים לא היה כל מושג על איזה סוג חומרה תרוץ מערכת ההפעלה שהם בונים (לימים iOS). בקיצור זה מתקרב, השאלה מתי. כי אני לא משוכנע שזה יקרה בכנס הקרוב. וגם אם כן, משקפי MR לא יסובבו את ראשיהם של המשתמשים הפשוטים, עד שנראה את משקפי ה-AR ה’אמיתיים’ של אפל, בדמות משקפי שמש / ראייה קלילים.כפי שכתבתי בעבר – אפל כנראה ישחררו את משקפי ה-MR כדי לרתום מפתחים, מעצבים, וקרייאיטורס ע”מ ליצור את החוויות, האפליקציות, והמשחקים למשקפי העתיד, אז אולי זה סה”כ ה- Project Cambria של אפל. במאמר שמתי לב ל-3 דברים מעניינים:

1. אפשר לראות שג’וני אייב מחזיק בדיעה דומה לשלי, רק שהוא רדיקלי כנגד VR וחושב שאסור “לנתק” אנשים מהמציאות, אבל הוא לגמרי מאמין ש-AR זה העתיד ושזה חשוב יותר מ-VR.

2.כשהוא עזב את אפל ב-2019 והחל לייעץ לה מבחוץ, לא היה לחברה אב-טיפוס של AR, אלא כנראה רק VR\MR.עוד מדווח במאמר שאפל עובדת על משקפי ה-VR & AR שלה עוד מ-2015, ושאת התוכנה (מערכת ההפעלה וה-UX) הם פיתחו על משקפי HTC VIVE שמחוברים כנראה למחשב (עם Windows 10 אגב, משעשע!) לפחות עד שהם פיתחו חומרה ייעודית שמריצה את rOS או ממשק דומה למערכת ההפעלה הזו (למשקפיים) כדי שיהיה ניתן לחוות ולבדוק אותו עם משקפי HTC. בקיצר – חוויית PC-VR קלאסית של אפיון, בדיקות שימושיות, דיבוג, QA טסטינג, וכו’.

3. ועצם זה שהם עובדים על זה מ-2015 (מיד אחרי השקת המוצר הלביש הראשון שלהם – שעון אפל אגב), מעיד שהאסטרטגיה שלהם הייתה לטווח הרחוק, כי זמן לא רב לאחר מכן הם השיקו את ARKit למפתחים – שכבר אז כתבתי שאם אפל איי פעם תוציא משקפיים משלה, לא אופתע אם ARKit תקל על מפתחים להמיר את כל מאות \ אלפי האפליקציות שלהם בעתיד גם למשקפיים (אם אפל אכן יצרו כאלה). ותכלס? כל מה שחסר ב-ARKit זה תמיכה ב-Hand Gestures וכנראה שזה יתווסף רשמית כשיהיה מכשיר לביש שאפשר לשים על הראש.

איך עתיד כזה עשוי להראות?
בעוד למטא יש חזון ברור וגם סרטונים שהיא משתפת איתנו על החוויות מפרוג’קט “קמברייה”, קצת קשה לדעת מה אפל מתכננת מבחינת החוויה, קונבנציות ממשק, חוויית המשתמש, ואינטרקציות משתמש עם ההולגרמות במשקפיים שלה ובמערכת ההפעלה שלה rOS (Reality OS). יכול להיות שזה לא יהיה שונה ממה שראינו אצל מטא, ויכול להיות שאפל תעשה מהפכה גם בתחום חוויית המשתמש ותציג דרך חדשנית וטובה יותר לכל זה.

עד אז, ריכזתי פלייליסט קצר שלי עם כמה פרוטוטייפים וקונספטי UX שעשיתי לחוויות כאלו ישירות על הקווסט 2 שלי, למרות שזה בשחור לבן – כיף לחקור, לנסות, ולבחון רעיונות ודרכי התממשקות שטרם יכלנו לבחון עד עכשיו:

Leave a Reply

*